PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

10 przykazań menedżera zakupów

Autor: Mateusz Borowiecki *
21-11-2005 00:00
10 przykazań menedżera zakupów

Optymalizacja procesów zakupowych zachodzących w przedsiębiorstwie nie jest sprawą łatwą. Ale pozbycie się kluczowych błędów pozwoli na znaczną poprawę wydajności, przy stosunkowo małych nakładach sił i środków.

Głęboka ocena dostawców

Prawie każdy dział zakupów ma w swoich procedurach ocenę współpracy z dostawcą. Z reguły zawierają one: informacje o jakości, ewolucji cen i terminowości dostaw. Taki system oceny nie pozwala jednak na wystarczające zrozumienie na linii dostawca-przedsiębiorstwo. Zasadniczymi punktami współpracy jest powiązanie kryteriów oceny z celami biznesowymi naszego przedsiębiorstwa, a także z celami działu zakupów.

Istotnym elementem oceny dostawców jest również regularne dostarczanie informacji zwrotnej na temat naszego zadowolenia, bądź niezadowolenia ze współpracy. Kolejnym krokiem na drodze integracji może być również ustalenie szczegółowej listy kluczowych wskaźników, która umożliwi przejrzystą i zrozumiałą ocenę współpracy. Wyniki poszczególnych dostawców powinny później posłużyć przy układaniu planów współpracy i analizie sposobu zarządzania relacjami z danym partnerem biznesowym.

Podstawowym błędem jest brak przejrzystej metodologii dotyczącej klasyfikowania partnerów biznesowych. Niezastosowanie wyraźnej segmentacji znacznie komplikuje ułożenie dobrej strategii zaopatrzeniowej, narażając przedsiębiorstwo na straty. Proces zarządzania relacjami nie powinien jednak być stosowany doraźnie, tylko przed sesjami negocjacyjnymi, ale winien stać się stałym elementem pracy menedżera zakupów.

Jednym z najlepszych podziałów stosowanych w praktyce jest macierz Kraljica, która wyróżnia 4 rodzaje produktów:
• produkty standardowe
• wąskie gardła
• produkty „dźwignie”
• produkty strategiczne.

Każda z kategorii wymaga innej strategii zakupowej, a co za tym idzie, innych relacji z dostarczającymi je kontrahentami, każda z nich posiada również swoje własne narzędzia redukcji kosztów.


Wszystko na mojej głowie


Góry dokumentów i dziesiątki e-maili dziennie to obraz znany pracownikom firm aż nazbyt dobrze. Kto z nich zastanawia się, jak dużo czasu w pracy spędza szukając odpowiedniego segregatora, albo zajmując się zakupem materiału, który kosztuje grosze?

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


53 745 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP