PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

3G czyli Górą Gry i Gadżety?

Autor: Jarosław Maślanek
20-10-2004 00:00
3G czyli Górą Gry i Gadżety?
Jacek Kalinowski, rzecznik prasowy PTK Centertel, IDEA Radomił Maślak z PricewaterhouseCoopers

Po zmasowanej akcji reklamowej taryf pre-paid, nadszedł czas na telefonię 3G. Operatorzy komórkowi wykorzystują każdą nowinkę, by powalczyć o rynek. Czy jednak zapowiadana rewolucja technologiczna nie jest jedynie faktem medialnym?

Skok z opóźnieniem
Na razie telefonia 3G w Polsce raczkuje, a operatorzy ograniczyli się do zaoferowania usług tylko klientom w stolicy. Z bólami, po kilkuletnich przygotowaniach i wyłożeniu ogromnych sum na licencję oraz budowę infrastruktury, telefonia trzeciej generacji wystawiona została na próbę rynkową – o tym, czy się przyjmie i czy, jak to było w założeniu, z czasem wyeliminuje tradycyjną telefonię GSM, zadecydują klienci.

Już teraz wiadomo jednak, że oferta będzie skierowana przede wszystkim do mieszkańców dużych miast i wykorzystywana głównie przez klientów biznesowych, a więc typowy skok na kasę. Ograniczony zasięg i drogie aparaty telefoniczne (ceny w granicach 1 tys. zł), na pewno jeszcze długo będą odstraszać szarych użytkowników komórek. Chociaż z drugiej strony, jeszcze kilka lat temu to samo mówiono o tradycyjnej telefonii GSM, a kilkanaście – o komputerach PC.

– Nie sądzę, aby telefonia 3G się nie przyjęła, biorąc pod uwagę fakt zainwestowania w nią już w tym momencie znaczących środków przez operatorów komórkowych – uważa Radomił Maślak z PricewaterhouseCoopers. – Pozostaje kwestia, jak szybko rozwinie się na szerszą skalę. Najważniejszymi czynnikami sprzyjającymi rozwojowi tej technologii są jej ogromne możliwości, w porównaniu z dotychczasowymi technologiami.

Mam na myśli większą szybkość przesyłania danych, lepszą jakość transmisji głosu i danych, większe bezpieczeństwo transmisji oraz większą pojemność pod względem możliwości wykonywanych połączeń. W dobie społeczeństwa informacyjnego, gdzie bieżąca i natychmiastowa wymiana informacji, podnoszenie jej jakości i szybkości jest jednym z czynników decydujących o atrakcyjności usługi telekomunikacyjnej a dla przedsiębiorstw stanowi ważny element budowania przewagi konkurencyjnej, zalety telefonii 3G są kluczowymi cechami, które przyczynią się do jej sukcesu.

– O tym, czy telefonia 3G UMTS przyjmie się na polskim rynku zadecyduje przyszłość, czyli rzeczywiste możliwości technologii UMTS – mówi Jacek Kalinowski, rzecznik prasowy PTK Centertel, IDEA. – Trudno na razie oceniać konkretne rozwiązaniach czy usługi, gdyż sama technologia UMTS pozostawia jeszcze wiele do życzenia, a terminale obecnie prezentowane przez producentów nie są tak atrakcyjne jak telefony GSM. Z ocenami należy trochę poczekać i obserwować zainteresowanie rynku nowymi możliwościami telekomunikacji mobilnej i ofert usług 3G takich jak multimedia, videostreaming, m-commerce.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


53 135 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP