PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

A. Purwin, PKP Cargo: przewozy kolejowe na rozwojowych torach

Autor: Piotr Stefaniak
18-04-2015 13:42 |  aktualizacja: 18-04-2015 13:43
A. Purwin, PKP Cargo: przewozy kolejowe na rozwojowych torach

foto: Paweł Pawłowski / Żelazna Studio

Kolejowe przewozy towarowe weszły na ścieżkę rozwoju; utrudniające go bariery można pokonać - mówi Adam Purwin, prezes zarządu PKP Cargo, w rozmowie z Piotrem Stefaniakiem.

- W jakim kierunku przekształca się w Europie transport kolejowy?
- Zmiany w logistyce są częściowo pochodną wydarzeń gospodarczych i geopolitycznych. Przykładem niech będzie zmiana potoków towarów, spowodowana konfliktem na Ukrainie i embargiem importowym wprowadzonym przez Rosję.

Ale europejski rynek transportowy ulega dużym zmianom także sam z siebie. Małe, lokalne rynki kolejowe i logistyczne podlegają konsolidacji i przekształceniom - mamy do czynienia z coraz większymi i coraz lepiej z sobą połączonymi organizmami. Dla klientów kolei oznacza to dostęp do całkowicie nowych rozwiązań logistycznych, opartych już nie tylko na jednym rodzaju transportu lub jednym przewoźniku.

- Pozytywne zmiany dokonują się jednak powoli.

- Tak, gdyż widać wiele barier, między innymi prawnych. A nie wszystkie regulacje nadążają za zmianami rynkowymi. Liberalizacja towarowych rynków kolejowych w Unii stała się jednak faktem, co daje szanse na przezwyciężenie "technicznych" ograniczeń. Ten proces postępuje i myślę, że już niedługo pojawią się gracze o dużej sile finansowej i operacyjnej, gwarantujący klientom pewność serwisu logistycznego za racjonalną cenę.

- Jaka jest konkurencja na kolejowym rynku Europy?

- W skali europejskiej wciąż pozorna, a raczej formalna. W poszczególnych państwach nadal dominują duże, miejscowe podmioty. Ich udziały w rynku sięgają 70-80 proc., a to powoduje, że zmiany w poszczególnych krajach są uzależnione od tego, jak ci duzi przewoźnicy zachowują się wobec konkurencji.

- Czego oczekuje zarząd PKP Cargo po wdrożeniu unijnego IV pakietu kolejowego?

- Zdecydowanie najważniejsza pozostaje kwestia poprawy warunków interoperacyjności transportu. W tym widzimy największy potencjał umożliwiający dalszą optymalizację procesów przewozowych. Transport kolejowy działa tym efektywniej, im dłuższe trasy obsługuje jeden pociąg. Interoperacyjność otwiera na przykład szansę na lepsze skomunikowanie basenów mórz Bałtyckiego, Adriatyckiego i Północnego.

Może to być także kolejny ważny impuls rozwoju przewozów intermodalnych, również "do" i "z" Chin. Tamtejsi zleceniodawcy bardzo poważnie traktują kolej. Widzą w niej alternatywę dla transportu morskiego i są gotowi do ponoszenia bardzo dużych wydatków inwestycyjnych.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


53 745 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP