PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Automatyzacja rozliczeń płatności masowych

Autor: Paweł Wielogórski
16-02-2001 00:00

Przez rozliczenie operacji masowych rozumiemy zaksięgowanie dużej ilości cyklicznie wykonywanych płatności od wielu dłużników na rachunek jednego wierzyciela. Najstarszym i jednocześnie najmniej efektywnym sposobem rozliczenia dużej ilości operacji finansowych jest zatrudnienie odpowiednio dużej liczby pracowników przeznaczonych do wykonania tej pracy, których jedynym zadaniem jest przepisywanie danych z papierowego dokumentu płatniczego do systemu finansowo-księgowego (FK) firmy.

W warunkach rynkowych, gdzie prawidłowe zarządzanie kosztami jest istotnym elementem przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa, problem nabiera poważnego znaczenia. Sposobem na redukcję kosztów dotyczących rejestracji wpływów jest oczywiście ich automatyzacja i elektronizacja, czyli tak przeprowadzona obróbka elektroniczna dokumentu płatniczego, która umożliwi jego zaksięgowanie w systemie finansowo-księgowym wierzyciela.
Firma operująca na dużym terenie musi liczyć się z faktem, iż należności będą do niej wpływać różnymi kanałami:
1. Na rachunek bankowy w formie papierowych dokumentów przelewu.
2. Na rachunek bankowy w formie papierowych wpłat gotówkowych.
3. Na rachunek bankowy w formie operacji złożonych w formie papierowej i przetworzonych na formę elektroniczną.
4. Na rachunek bankowy w formie operacji złożonych w formie elektronicznej.
5. Do kasy firmy w formie wpłat gotówkowych.
Z wymienionych wyżej tylko wpłata do kasy firmy może być w prosty sposób zautomatyzowana poprzez wyposażenie stanowiska kasjerskiego w komputer podłączony do systemu FK firmy i czytnika kodów kreskowych lub OCR. Z pozostałych operacji firma dostaje papierowy wyciąg bankowy z załącznikami, który musi wprowadzić do komputera, aby rozksięgować operacje na poszczególnych dłużników. Jest więc oczywiste, że do wdrożenia efektywnego systemu rozliczania płatności masowych niezbędna jest współpraca banków i instytucji rozliczających (KIR SA).
Pierwszym krokiem, który należy uczynić w celu poprawienia efektywności rozliczania płatności masowych, jest uzyskanie od banku prowadzącego rachunek wyciągu elektronicznego, zawierającego wszystkie dane niezbędne do zaksięgowania operacji. W Banku Śląskim wyciąg elektroniczny jest dostarczany w formacie SWIFTowym MT 940. W razie potrzeby wyciąg ten może być konwertowany do prostszej postaci poprzez jedną z funkcji aplikacji MultiCash – systemu bankowości elektronicznej oferowanego klientom Banku Śląskiego SA.
Papierowy wyciąg bankowy ma wiele wad. Każdy uczestnik rozliczenia może wprowadzić do niego dane w indywidualny sposób – wyrażenie faktura 1/2001 może zostać zamienione na: f-ra 1/2001, f 1/01, r-k 1-2001, 1/2001 itd. Każde z tych wyrażeń przez człowieka jest interpretowane tak samo, natomiast komputer traktuje je jako różne wartości. Widać więc, że to właśnie nadawca płatności może wprowadzić do dokumentu płatniczego najwięcej zamieszania- w takim razie ograniczenie jego wpływu na ostateczną postać dokumentu jest kolejnym krokiem ku automatyzacji rozliczania płatności. Ograniczenie wpływu dłużnika na kształt dokumentu może być:

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP