Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Bankowość elektroniczna: od telefonu do Internetu

Autor: Roman Uzdowski
03-11-2000 00:00

Główny kierunek rozwoju bankowości elektronicznej w Polsce związany jest z home bankingiem, aktywną telefonią bankową i bankowością internetową. Nowe technologiach teleinformatyczne krok po kroku zmieniają oblicze rodzimych banków.

Dostęp do konta przez telefon, dynamiczny dostęp do rachunku przez modem, zdalny dostęp przez telefony komórkowe, realizacja czynności na rachunku poprzez Internet, a także dostęp przez dekodery sieci telewizji kablowej – to fragment możliwości. Bez kolejek, bez obawy o przekroczone terminy i – jak przekonują bankowcy – bezpiecznie.
Bank wybierany tonowo
W Polsce jest ponad 10 mln użytkowników telefonii stacjonarnej. Do niedawna usługi telefonii bankowej (phonebanking) w Polsce kojarzyły się wyłącznie z usługami statycznymi. Jednak coraz częściej oprócz oferty centrów telefonicznych i infolinii pojawiają się interaktywne kanały zarządzania rachunkiem poprzez telefon z tonowym wybieraniem numeru dostępowego.
Takie systemy wdrożyły Bank Austria Creditanstalt (TeleService), Bank Pekao (Teleserwis), Bank Współpracy Regionalnej (Bankofon), Citibank (Poland) (CitiPhoe), Fortis Bank Polska (Bankofon), Handlobank (Telecentrum), Invest-Bank (Tele Invest-Bank), Kredyt Bank (Bankofon TeleKB), LG Petro Bank (Bankofon), Lukas Bank (LukasLinia), Millenium Big Bank (Bankolinia), PKO BP (Zlecenia telefoniczne), Powszechny Bank Kredytowy (Bankofon), WBK (WBK 24 Telefon).
W wymienionym Wielkopolskim Banku Komercyjnym wdrożeniem systemu WBK Telekonto zajmował się Suntech Sp. z o.o. Na podstawie złożonej w banku listy system umożliwia dokonywanie przelewów pieniężnych na wybrane konto, płatności za rachunki, można też zakładać lub zrywać lokaty terminowe. Bankofon w Fortis Banku Polska bezpłatnie dostarcza informacji o saldzie księgowym rachunku, całkowitym saldzie dostępnym na rachunku, kilku ostatnich operacjach, umożliwia zlecenia przelewu w obrocie krajowym w złotych polskich na rzecz rachunków i kontrahentów (wskazanych uprzednio we wniosku o udostępnienie Bankofonu), zakładanie lokat terminowych złotówkowych ze środków znajdujących się na rachunku.

Modem zamiast okienka
W polskich bankach najszybciej rozwijają się systemy klasy home banking. Dziennik "Rzeczpospolita” w rankingu polskiego home bankingu zebrał dane z 45 central banków komercyjnych i regionalnych. Z usług dostępu do rachunków przez łączność modemową korzystało blisko 36 tysięcy klientów. Zwłaszcza klienci instytucjonalni coraz mniej dokumentów rozliczeniowych chcą przetwarzać tradycyjnymi sposobami. Banki wychodzą z ofertą dostępu do rachunków z poziomu komputera klienta. Wszystko, czego potrzeba do rozliczeń klienta z bankiem, to modem i dedykowane oprogramowanie dostarczane przez bank. Po okresie dystansu do tej formy usług, z roku na rok wzrasta zainteresowanie tym sposobem rozliczeń.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 648 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP