PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Bariery na torach

Autor: (DC)
15-05-2006 00:00
Bariery na torach
Kolejowe przewozy ładunków w kontenerach

Przewoźnicy kolejowi chcąc zwiększać swoje przychody muszą szukać nowych rynków i towarów. Na przeszkodzie stoi brak odpowiednich środków i zły stan infrastruktury kolejowej.

Rynek kolejowych przewozów towarowych jest w Polsce bardzo jednorodny. Według danych Głównego Urzędu Statystycznego aż 39 proc. towarów przewiezionych (zarówno przez spółki z grupy PKP, jak i przewoźników niezależnych) w roku 2004 stanowił węgiel kamienny, 11,9 proc. towarów minerały i surowce przetworzone, podobnie jak rudy i złom żelaza (11,7 proc.), 7,1 proc. wyroby metalowe, a 6,7 proc. wyroby pochodzące z ropy naftowej. W roku 2005 największy polski przewoźnik, PKP Cargo, po raz kolejny zanotował spadek przewozu węgla, koksu i rud żelaza.
W przypadku prywatnych przewoźników dominacja surowców jest jeszcze bardziej widoczna. W roku 2004 udział węgla w przewozach prywatnych przewoźników wynosił 53,1 proc., a na minerały i surowce przetworzone przypadło 9,4 proc. Wyroby pochodzące z przerobu ropy naftowej stanowiły 13,1 proc., a surowa ropa naftowa to 8,2 proc. całości przewozów. To, że funkcjonowanie większości przewoźników oparte jest na węglu, ma swoje dobre i złe strony. Towar jest stosunkowo łatwy do przewiezienia i odporny na uszkodzenia. Ale problemem w przewozach węgla są jego kradzieże podczas postojów lub zwolnienia biegu pociągów. Przewoźnicy i na to znaleźli sposób – stosują takie rozwiązania jak... spawanie drzwi węglarek. Jednak główną wadą przewozów węgla jest to, że robią to prawie wszyscy, a konkurencja odbywa się głównie poprzez obniżki cen – marże w przewozach węgla i innych towarów masowych są więc bardzo niskie, czasami bliskie zeru.

W kilkuletniej perspektywie w strukturze przewozów kolejowych wielkich zmian nie należy się raczej spodziewać, ale chcąc zwiększyć swoją rentowność przewoźnicy powinni zwiększać udział innych towarów. Najbardziej dochodowe są obecnie przewozy specjalistyczne, firmy prywatne w miarę możliwości inwestują w specjalistyczny tabor. Zdaniem specjalistów od rynku kolejowego PKP Cargo nie ma tego typu pojazdów.

Niektórzy przewoźnicy prywatni specjalizują się w przewozach produktów chemicznych (poza ropą – tu bardziej opłacalny jest przesył rurociągami). Do takich przewoźników należy np. PCC Rail Szczakowa, która od sierpnia ubiegłego roku prowadzi przewozy materiałów chemicznych w kontenerach z Brzegu Dolnego do Świnoujścia. Załadunek kontenerów odbywa się na własnym terminalu kontenerowym w Brzegu Dolnym, znajdującym się na terenie bocznicy PCC Rokita. Operatorem logistycznym całego przedsięwzięcia, w tym usługi transportu kontenerów od klienta do terminala, jest PCC Rail Containers. Ładunek stanowią kontenery zakładów PCC Rokita i innych nadawców. Przewóz kontenerów realizowany jest własnym taborem przez PCC Rail Szczakowa.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!
Kolejowe przewozy ładunków w kontenerach  



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 125 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP