PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Bez bilingu nie ma rynku

Autor: Andrzej Janowski*
08-01-2006 00:00
Bez bilingu nie ma rynku

Trudno przecenić rolę systemów billingowych w funkcjonowaniu nowoczesnych firm sektora utilities. W polskiej energetyce, która wkracza w okres dynamicznych zmian rynkowych i przyspieszonej liberalizacji, rola tego narzędzia informatycznego będzie szczególnie duża.

Termin „system billingowy” kojarzony jest najczęściej z telekomunikacją – systemem informatycznym, który w oparciu o zarejestrowane przez centrale telefoniczne dane o wykonanych połączeniach wylicza kwotę do zapłaty raz generuje fakturę dla klienta. W praktyce systemy bilingowe funkcjonują także i w innych branżach – telewizji satelitarnej lub kablowej, energetyce, gazownictwie, wodociągach, wywozie i utylizacji śmieci, ciepłownictwie czy w spółdzielniach mieszkaniowych. Systemy billingowe muszą realizować specyficzne wymagania biznesowe danej branży oraz wspierać procesy biznesowe. Ich podstawowym celem jest przede wszystkim zapewnienie, iż za dostarczone produkty lub usługi przedsiębiorstwo wystawi klientom faktury w prawidłowy sposób i otrzyma należne płatności.
System billingowy to także część łańcucha generowania przychodów – łańcucha, w którym występuje szereg interfejsów pomiędzy systemami informatycznymi oraz szereg interakcji pomiędzy systemami a ich użytkownikami. Każdy z punktów komunikacji pomiędzy systemami a użytkownikami lub punktów styku pomiędzy systemami jest miejscem potencjalnych nieszczelności i niesie ze sobą ryzyko utraty przychodów.


Sposób na ryzyko


Jak pokazują doświadczenia w Polsce oraz w Europie, ryzyko to rośnie znacząco w przypadku gwałtownego wzrostu konkurencji w danej branży, bądź też w przypadku gwałtownych zmian związanych najczęściej z deregulacją rynku lub branży. Bardzo dobrym przykładem takiego scenariusza mogą być zmiany, jakie zaszły w ciągu ostatnich dziesięciu lat na polskim rynku usług telekomunikacyjnych oraz działania podejmowane przez firmy telekomunikacyjne w ostatnich 2-3 latach w zakresie zapobiegania ryzykom utraty przychodów. Działania te dotyczyły praktycznie wszystkich procesów biznesowych w przedsiębiorstwach oraz wszystkich produkcyjnych systemów informatycznych.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


54 650 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP