PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Biała księga, zielone cargo

Autor: Piotr Stefaniak
28-07-2013 11:47
Biała księga, zielone cargo
Praca przewozowa w transporcie towarów w UE (mld tonokm) Koszty środowiskowe i opłacalność różnych środków transportu

Niełatwe będzie takie wprowadzanie środowiskowych regulacji zawartych w Białej księdze transportu UE, by nie naruszały one rynkowej równowagi między różnymi gałęziami transportu.

Według analityków amerykańskiej Agencji Ochrony Środowiska (EPA), przewóz koleją tony ładunku na odległość mili, zamiast samochodami, zmniejsza o 2/3 emisję gazów cieplarnianych. A sektor transportu (bez morskiego i rurociągów) zużywa trzecią część energii w UE - najwięcej, bo aż 83 proc., pochłania transport drogowy. I to on odpowiada za najpokaźniejsze emisje CO2, kongestie (straty czasu oraz możliwych przychodów własnych i innych użytkowników dróg wskutek przeciążenia sieci lub węzłowych punktów), za wypadki drogowe oraz inne koszty zewnętrzne transportu, szacowane średnio na 7 proc. PKB.
Na jeszcze inne dane powołują się środowiska lobbujące za rozwojem transportu wodnego.

- Dane unijne o kosztach zewnętrznych transportu towarów nie są do końca precyzyjne, bo np. raport "External Costs of the transport in Europe" z 2008 r. nie uwzględnia emisji CO2 na kolei, towarzyszącej produkcji energii elektrycznej - zwraca uwagę Jacek Błażejczyk z Kappa System, ekspert Związku Pracodawców Warszawy i Mazowsza ds. gospodarki wodnej.

Drogą za drogo

W latach 1995-2010 transport lądowy (drogi, kolej, rzeki) w Unii zwiększył pracę przewozową z 1797 mld tonokilometrów do 2293, czyli o 27,6 proc. Ale na kolei wskaźnik ten wzrósł zaledwie o 1 proc., na drogach zaś - o 36,2 proc. Na palcach jednej ręki można policzyć kraje z rosnącą dynamiką pracy kolei, a te z rosnącym udziałem w rynku cargo (jak Niemcy) to już zupełna rzadkość.

Wyliczenia kosztów zewnętrznych skłóciły przewoźników. Skoro transport samochodowy - mówią kolejarze - ma najwyższe zewnętrzne koszty społeczne (ok. 91 proc.), prowadzi to do zakłóceń konkurencji, szczególnie wobec transportu kolejowego i wodnego. Obciążmy samochodziarzy kosztami zewnętrznymi, a przewaga ekonomiczna transportu drogowego stopnieje...

Próbę godzenia interesów różnych gałęzi transportu podjęła Unia Europejska w Białej księdze transportu.

- Nasza strategia jest mapą drogową dla sektora transportu, który ma być konkurencyjny, zwiększać mobilność i zarazem ograniczyć emisję spalin - powiedział dwa lata temu podczas prezentacji Białej księgi wiceprzewodniczący KE, komisarz ds. transportu Siim Kallas

- i przypomina o tym nadal przy wielu okazjach. - Ma też zaprzeczyć "rozpowszechnionym przekonaniom", że do powstrzymywania zmian klimatycznych konieczne jest zmniejszenie liczby podróżujących ludzi i masy przewożonych towarów, bo po prostu nie jest to prawdą.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


53 135 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP