PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Biopaliwo polityczne

Autor: Macelina Gołębiewska
19-05-2006 00:00
Biopaliwo polityczne

Masowe zapotrzebowanie na estry wykreuje dopiero nowa ustawa o biopaliwach, o ile wprowadzi ona obowiązek dodawania estru do oleju napędowego i wprowadzi odpowiednie regulacje co do akcyzy.

Drogę do detalicznej sprzedaży biopaliw, rozumianych jako olej napędowy z ponadpięcioprocentową domieszką estrów, utoruje przypuszczalnie w maju analizowane jeszcze w kwietniu w Komisji Europejskiej rozporządzenie jakościowe resortu gospodarki, oparte na normie zakładowej Centralnego Laboratorium Naftowego. Laboratorium bada obecnie biopaliwa dla Orlenu i GL. Odrębnym problemem jest brak receptur na biomieszanki.
Pomimo że obecnie obowiązująca ustawa biopaliwowa łączy temat estrów i bioetanolu, estry stanowią faktycznie zupełnie odmienny rynek biopaliw i biokomponentów – także dlatego, że dodawany do benzyn bioetanol pozostanie surowcem do obrotu hurtowego.

Na europejskie biopaliwowe przyspieszenie składają się unijna polityka (zobowiązania dotyczące emisji i wskazówki co do udziału biokomponentów w paliwach do 2020 roku) oraz – rekordowe ceny ropy, które zbliżyły się do progów wyznaczających, według Komisji Europejskiej, początek opłacalności wytwarzania estrów i bioetanolu (dodatku do benzyn). Rozwojowi produkcji dodawanych do oleju napędowego estrów dodatkowo sprzyja ogólnoeuropejski niedobór ON w stosunku do nadmiaru benzyny.

Pomimo unijnych sugestii i uwarunkowań rynkowych, produkcja estrów może się opłacać tylko dzięki ulgom akcyzowym. Dlatego też w projekcie ustawy o biopaliwach, przedstawionym przez Samoobronę, zawarto delegację dla ministra finansów do uruchomienia programu zwolnień z akcyzy na lata 2007-2013. W drugim kwartale 2006 roku w Polsce rynek estrów może być tylko rynkiem sztucznym. Jego siła polega na tym, że idea biopaliw łączy polityków i zjednuje im rolniczy elektorat.

– Promocja wprowadzania biokomponentów do paliw ciekłych musi odbywać się w drodze zachęt ekonomicznych (czyli podatkowych – red.) – uważa Robert Gmyrek z PKN Orlen.

W tej chwili największy w kraju producent paliw, PKN Orlen, w ogóle nie dodaje estrów do oleju napędowego, chociaż docelowo chce stosować domieszkę 5 i 20 proc. estrów. Do orlenowskich benzyn silnikowych trafia natomiast od 3 do 5 proc. eteru (Orlen dopiero rozważa dodawanie bioetanolu, który stosuje już gdańska Grupa Lotos).

Producenci ropopochodnych paliw silnikowych – najwyraźniej skazani na podzielenie się zyskami z dostawcami estrów i sami zaangażowani w wyrób biokomponentu – zabiegają przede wszystkim o to, by nowa ustawa biopaliwowa określała udział biododatku w całym wolumenie produkcji, a nie, jak w przypadku ustawy z 2003 roku, w każdym litrze paliwa.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 125 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP