PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Biura projektowe: klient nasz pan

Autor: Adam Brzozowski
13-10-2006 00:00
Biura projektowe: klient nasz pan

Fabryki zagranicznych koncernów dają zlecenia tysiącom rozlokowanych po kraju biur projektowych. Ale tylko nieliczne potrafią się dostosować do wymagań stawianych przez kontrahentów. Upadają te, które nie zmieniają swojego podejścia i profilu działalności.

Wraz z przekształceniami przemysłu zmienia się model pracy biur konstrukcyjnych. Jednostki zajmujące się projektowaniem maszyn czy urządzeń muszą być elastyczne, dostosowywać się do potrzeb rynku i zwiększać zakres świadczonych usług. Warunki dyktują odbiorcy - zagraniczne koncerny. W Polsce zanikają biura projektowe i konstrukcyjne świadczące usługi dla przemysłu. Mniejsze biura upadają, konsolidują się z dużymi lub są inkorporowane przez firmy produkcyjno-usługowe.
Zdarza się, że same podejmują się działalności produkcyjnej. Spółka AMS ze Świdnicy produkuje maszyny i urządzenia. Jej odbiorcami są przeważnie dostawcy części dla przemysłu motoryzacyjnego, m.in. Bosch i Valeo. Początkowo firma zajmowała się wyłącznie projektowaniem, jednak rozpoczęła własną produkcję w stworzonym od podstaw zakładzie.

- Okazało się, że na rynku brakuje firm wykonawczych. Największy problem był z firmami zajmującymi się obróbką galwaniczną. W dużych miastach, takich jak Kraków czy w rejonie Górnego Śląska, są zlokalizowane zakłady produkcyjne oraz biura projektowe, które kooperują ze sobą. My rozpoczęliśmy produkcję, ponieważ nie znaleźliśmy kooperantów - mówi Andrzej Antoniuk, prezes AMS.


Projekt i serwis


Spółka zatrudnia przy produkcji około 50 osób, a w samym biurze konstrukcyjnym około dziesięciu. Według prezesa AMS, model „mieszany”, tzn. funkcjonowanie zakładów produkcyjnych z własnymi biurami konstrukcyjnymi, będzie coraz częściej spotykany.

- Takich firm, jak nasza, będzie przybywać - uważa Antoniuk. - Polska jest zagłębiem kooperantów sektora motoryzacyjnego, otwierają się u nas fabryki zagranicznych koncernów, które kooperantom stawiają wiele wymagań. Duzi klienci są wymagający i trzeba wiedzieć, jak z nimi postępować. Wiele polskich firm nie wie i... upada. Krajowi producenci maszyn oferują niskie ceny, nie zdając sobie sprawy, że na wykonaniu zlecenia współpraca się nie kończy. Gdy wystąpi awaria maszyny, odbiorca spodziewa się, że ktoś przyjedzie i usunie usterkę w kilka godzin.

- Zdarzało się, w takich sytuacjach jeździłem do kooperantów, lecz słyszałem, że „nie mają czasu” i nie mogą pojechać do naszego klienta - opowiada prezes Antoniuk. - Dlatego zaczęliśmy sami świadczyć usługi serwisowe. Jeśli ktoś nie ma doświadczenia na rynku oraz środków potrzebnych, by zapewnić kompleksowe usługi dla zagranicznych firm, upada.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


45 151 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP