PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Biznes na dużych kołach

Autor: Zbigniew Konarski
26-04-2013 15:08 |  aktualizacja: 10-05-2013 13:17
Biznes na dużych kołach
Liczba ciągników rolniczych wyprodukowanych w wybranych krajach (w tys.) Liczba rejestracji nowych ciągników rolniczych wybranych marek w Polsce w 2012 r. (w tys. sztuk) Pronar, podstawowe dane (w mln zł) Ursus, podstawowe dane (w mln zł)

Na polskiej wsi jest prawie 1,4 mln ciągników. Zwykle to jednak maszyny stare, statystycznie 25-letnie. Przed ich krajowymi producentami otwierają się ciekawe perspektywy...

Na krajowym rynku dominują maszyny sprzedawane przez koncerny zagraniczne. Rejestruje się ich zdecydowanie najwięcej. Jednak w okresie gorszej koniunktury gospodarczej na popularności zyskują ciągniki proste konstrukcyjnie, ekonomiczne, łatwe w obsłudze serwisowej, a przede wszystkim stosunkowo tanie. Właśnie takie, jakie oferują nasze rodzime fabryki.
Pewnie sporo jeszcze wody upłynie w Wiśle, nim polskie spółki zaczną zagrażać światowym potentatom, ale ich zarządy, korzystając ze sprzyjających okoliczności, już dziś zaczynają to sobie wyobrażać.

Nie musi być to fantastyczna wizja - w tej branży nie brakuje ludzi z wyobraźnią. Zatem: dwie historie, dwie firmy i dwie strategie prowadzące do tego samego celu...

Warfama

Pojezierze Olsztyńskie, Dobre Miasto.

W roku 1946 założono tu, oczywiście państwową, Warmińską Fabrykę Maszyn Rolniczych Agromet- Warfamę. Z początku montowano w niej, wzorowane na przedwojennej jeszcze konstrukcji, proste młocarnie. Rozbudowana w latach siedemdziesiątych fabryka zaczęła specjalizować się w produkcji maszyn transportowych dla rolnictwa.

Na początku ostatniej dekady zeszłego wieku, Warfama, jak wiele podobnych jej firm, znalazła się jednak w stanie rozkładu. Program naprawczy pomógł na krótko. W roku 1997 jej większościowy pakiet akcji kupiła polska grupa kapitałowa Pol-Mot Holding SA, którą utworzono jeszcze pod koniec lat sześćdziesiątych do obsługi zagranicznych kontaktów przemysłu motoryzacyjnego.

W krajowym rejestrze pojawiła się spółka Pol-Mot Warfama SA.

Pronar

Druga historia sięga roku 1989. Właśnie wtedy, gdy w Polsce tworzyły się zręby gospodarki rynkowej, w Narwi nieopodal Hajnówki, Sergiusz Martyniuk założył z kilkoma partnerami spółkę Pronar. Najpierw był jeden wiejski sklep, potem ich sieć, później stacje benzynowe i eksport żywności za wschodnią granicę.

Na pomysł, by zająć się ciągnikami, Martyniuk wpadł ponoć w czasie zwiedzania fabryki traktorów amerykańskiej firmy John Deere.

Przedsiębiorca z Podlasia wyczuł potrzeby rynku.

Podpisał kontrakt z Mińską Fabryką Traktorów i uruchomił w Narwi montownię ciągników MTZ. Ursus robił wtedy przede wszystkim ciągniki z silnikami sześćdziesięciokonnymi.




SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP