PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Biznes podczas burzy

Autor: Piotr Stefaniak
21-11-2016 12:35
Biznes podczas burzy

foto: materiały prasowe, shutterstock

Przez tysiąclecia porty tworzyły bogactwo narodów, ba, kształtowały cywilizację. Teraz nic by z tego nie wyszło, z powodu... dekoniunktury w shippingu. Wyjątek - południowy Bałtyk.

W drugim tygodniu września hurtownie amerykańskie i kanadyjskie nie odbierały telefonów ze sklepów z azjatyckimi telewizorami, drukarkami, odzieżą i sprzętem gospodarstwa domowego. Wszyscy pytali: gdzie są zamówione towary?

Co prawda dotarły one do brzegów Ameryki, ale ugrzęzły w kontenerach na kilkunastu statkach południowokoreańskiej linii żeglugowej - Hanjin Shipping. Jego zarząd złożył do sądu wniosek o bankructwo, więc władze portów i terminali mors-kich ich nie wpuszczały, bo nie miałby kto zapłacić za usługi rozładunku. W USA i Kanadzie armator ten miał około 8-procentowy udział w transporcie morskim towarów z Azji.

Z całej floty HS, liczącej 93 statki, właściciel osierocił w portach 51 jednostek. Uwięzione w nich towary takich dostawców, jak Samsung Electronics, warte były ok. 14 mld dolarów. Przerwano nagle łańcuch dostaw, podkopując fundament gospodarki.

- Tym, czym dla rynku finansowego był upadek banku Lehman Brothers, tym dla shippingu jest bankructwo Hanjin - wieszczył Gerry Wang, CEO kanadyjskiego operatora morskiego Seaspan.

To raczej przesada - nawet, jeżeli sąd w listopadzie zadecyduje o upadłości armatora. Ale będzie to największe bankructwo w 60-letniej his-torii żeglugi kontenerowej. I pogorszy ogólną sytuację (także kredytową) przedsiębiorstw żeglugowych; przemysł morski jest zadłużony na 400 mld euro.

Nadmiar siły

Groźba destabilizacji rynku żeglugi jest poważna, gdyż HS nie jest jedynym armatorem, który od 2-3 lat notował straty. Tylko w I kwartale tego roku sektor poniósł straty szacowane na ok. 10 mld dolarów. Przyczyny?

Na fali ożywienia koniunktury po światowym kryzysie z 2008 roku spółki kontenerowe zaczęły masowo zamawiać nowe statki. Zbiegło się to z rewolucją techniczno-organizacyjną. Analizy wskazywały, że na liniach transoceanicznych koszt transportu jednego TEU (standardowy kontener 20-stopowy) jest odwrotnie proporcjonalny do pojemności statku. Zaczął się więc wyścig w budowaniu kontenerowców-gigantów.

Rozpoczął go numer 1 wśród armatorów, duński A.P. MØller-Maersk, który wprowadził do eksploatacji w 2012 roku superstatek klasy E o pojemności 14,5 tys. TEU, o 1/5 większej niż największe dotychczas. Odtąd niemal z każdym rokiem bito rekordy.




SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 775 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 170 016 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 715 ofert w bazie

2 782 171 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP