PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Boczny tor Europy

Autor: Piotr Stefaniak
23-09-2012 00:00
Boczny tor Europy
<b>Christian Schreyer<br />
prezes zarządu DB Schenker Rail Polska </b><br /><br />

- Z naszych analiz wynika, że druga połowa tego roku nie będzie lepsza i nie spodziewamy się zauważalnego wzrostu przewozów. <br /><br />

Podobnie może być w 2013 roku, jeśli jeszcze się okaże, że stawki dostępu do infrastruktury będą wyższe niż w tym roku. Wtedy z pewnością klienci, w obliczu czekającej nas stagnacji, będą poszukiwać tańszych rozwiązań transportu niż koleją. <br /><br />

Sytuacja byłaby inna, gdybyśmy mieli w pełni niezależny podmiot regulacyjny, mający kontrolę także nad efektywnością zarządcy infrastruktury. <b>Ryszard Zeidler<br />
biuro polityki handlowej PKP Cargo </b><br /><br />

- Podstawowa działalność prywatnych przewoźników kolejowych od początku ich funkcjonowania na polskim rynku transportowym koncentruje się przede wszystkim na przewozach całopociągowych. <br /><br />

Natomiast PKP Cargo świadczy pełny zakres usług, z uwzględnieniem przewozów całopociągowych i rozproszonych, realizowanych w pojedynczych wagonach lub grupach wagonowych. Właśnie kompleksowość oferty jest naszą mocną stroną. <br /><br />

Największym zagrożeniem dla kolei i wszystkich przewoźników kolejowych są wysokie stawki dostępu do infrastruktury, przy jednocześnie złym i stale pogarszającym się jej stanie. Brak zdecydowanych, kompleksowych działań na rzecz poprawy jej jakości utrudnia rozwój transportu kolejowego.
<b>Zbigniew Janicki<br />
prezes zarządu Trade Trans </b><br /><br />

- Ze szczególną starannością trzeba dbać o kolejowy tranzyt cargo. Raz, że konkurencyjne są oferty przewoźników drogowych, a dwa - bo zmieniają się kierunki przepływu ładunków tranzytowych. <br /><br />

Jest to skutkiem zmian w strategii globalnych graczy rynkowych, którzy jeszcze niedawno nie posiadali zaplecza surowcowego, a chcąc się uniezależnić od dotychczasowych kierunków dostaw, byli zmuszeni je stworzyć. Dlatego dotychczasowe kanały tranzytowe nie są już wykorzystywane, gdyż całkowicie zmienił się kierunek przepływu ładunków.
<b>Krzysztof Niemiec<br />
wiceprezes zarządu Fusion Invest, głównego właściciela Grupy Track Tec </b><br /><br />

- Jeżeli w ciągu niespełna dwóch dekad kolej ma przejąć 30 proc. towarów transportowanych pow. 300 km, to licząc obecnie przewożoną masę, powinna rocznie zwiększać przewozy po ok. 30 proc. Wyjściem jest zmiana modelu usług. Kolej musi wrócić do korzeni, rozbudowywać ofertę przewozów pojedynczymi wagonami lub w grupach wagonów, zarówno w kontenerach, jak i np. tylko na paletach. Ale do tego potrzebna jest odpowiednia infrastruktura przeładunkowo-usługowa. <br /><br />

Niestety, nie widzę takiego działania, a państwo nie oferuje rozwiązań stymulujących takie inwestycje. Co gorsza, odchodzi się też od przewozów rozproszonych, a tereny po nieczynnych górkach rozrządowych, na których mogłyby powstać huby, planuje się sprzedać deweloperom. Za chwilę nie będzie miejsca nawet pod inwestycje intermodalne.

W 2030 roku co trzecia tona ładunku na duże odległości ma być wożona w Polsce koleją. To ponad dwa razy więcej niż obecnie. Jutro powinna wybuchnąć u nas transportowa rewolucja...

Od otwarcia ponad dziesięć lat temu najdłuższego w Europie mostu Oresund, łączącego Malmö i Kopenhagę, podwoił się ruch kolejowy na linii państwa nordyckie - Europa Środkowa. To jeden ze zrealizowanych projektów sieci transeuropejskich linii transportowych (TEN-T), podawany przez Komisję Europejską jako przykład "zadziwiającego sukcesu" i możliwego wyzwolenia potencjałów finansowych.
Potrzeba ich jak najwięcej, bo UE czekają niebywałe wyzwania, które... sama sobie narzuciła, przyjmując w marcu 2011 roku strategię "Transport 2050." W ciągu czterech dekad transport ma emitować o 60 proc. mniej dwutlenku węgla. Głównie dlatego, że towary (i pasażerowie) w większym stopniu przejmą pociągi i barki rzeczne - w 30 proc. do 2030 roku, a w 50 proc. do połowy wieku.

Wbrew pozorom na realizację tak ambitnych celów jest bardzo mało czasu.

Zmiany nie nastąpią przecież z dnia na dzień.

- Niestety, w Polsce nie widzę przesłanek takich zmian, podobnie jak myśli strategicznej - mówi Krzysztof Niemiec, wiceprezes zarządu Fusion Invest, głównego właściciela Grupy Track Tec.

Problem z tą rewolucją jest taki, że zleceniodawcy sami wybierają, czym wozić swoje towary. Nawet jeżeli część klientów wybiera kompleksowość usług, elastyczność i zaufanie firmy kolejowej, jak mówi Jacek Bieczek, prezes zarządu Grupy CTL Logistics, to głównym kryterium pozostaje jednak cena transportu.

Pod tym względem, kolej w całej Europie już jakieś pół wieku temu przegrała z transportem drogowym bitwę o zdobywanie nowych ładunków. TIR-om sprzyjają zarówno rozbudowane sieci autostrad, nowe rozwiązania logistyczne, niższa bariera wejścia do biznesu, jak i zmieniająca się struktura gospodarek.

W Europie mniej jest przemysłu surowcowego, a więcej przemysłu przetwórczego, kooperacji i usług. To wymusza szybsze krążenie mniejszych partii towarów. Tańszy transport drogowy sprzyja też większej mobilności towarów, a więc globalizacji gospodarczej.

Ale nie ma to wiele wspólnego ze zrównoważonym transportem. Dlatego kraje zachodnie, które już wcześniej dotknęły problemy na drogach (korki, rosnąca liczba wypadków, nadmierna emisja spalin), wprowadzają elementy sterujące rynkiem. Klasycznym przykładem są Austria i Szwajcaria, które stosując metodę kija i marchewki, dbają o większe dobro, jakim jest czyste powietrze w Alpach. Niemałym kosztem dopłat budżetowych realizują - ciągle tylko hasłową u nas - ideę "TIR-y na tory." Jak UE chce pogodzić założenia zrównoważonego transportu z wolnym rynkiem i rachunkiem ekonomicznym?

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 374 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP