PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Bramy Europy na wpół przymknięte

Autor: Piotr Stefaniak
11-05-2009 00:00 |  aktualizacja: 19-05-2009 15:50
Bramy Europy na wpół przymknięte
Europejskie korytarze transportowe przebiegające przez Polskę

Krajom unijnym udało się zrealizować ideę swobodnego przepływu ludzi i kapitału, natomiast wciąż opornie funkcjonuje przepływ towarów. Na drogach i szlakach kolejowych wyraźnie widać Europę dwóch lub trzech prędkości rozwoju.

Idea stworzenia transeuropejskich sieci transportowych rodziła się latami. Racjonalizacja i spójny rozwój systemu transportowego legł zresztą u podstaw powołania w 1953 r. Europejskiej Konferencji Ministrów Transportu (z ang. European Conference of Ministers of Transport - ECMT). To ona podczas posiedzenia na Krecie w 1994 r. nakreśliła projekt sieci (przyjęto je ostatecznie podczas posiedzenia w 1997 r. w Helsinkach). Wytyczono 10 paneuropejskich korytarzy transportowych i cztery paneuropejskie obszary transportowe. Przeważnie na istniejących szlakach transportowych, które odgrywają najważniejszą rolę w regionie.
Kontynent w korytarzach

W lipcu 1996 r. ideę budowy korytarzy zaakceptował Parlament Europejski i Rada Europy, przyjmując zasady ich rozwoju i finansowania. Zakładano, że sieci transeuropejskie przyczynią się do osiągnięcia takich głównych celów Wspólnoty, jak sprawnego funkcjonowania rynku wewnętrznego oraz zwiększenia spójności gospodarczej i społecznej. Eurokorytarze, jak oceniano, będą się przyczyniały do zrównania warunków życia pomiędzy państwami członkowskimi UE oraz państwami akcesyjnymi.

Już wtedy przyjęto ogólne założenie, że do 2010 roku Europa etapami zintegruje sieci transportu lądowego, morskiego i lotniczego, a cała taka sieć powinna oferować użytkownikom jednakową, wysokiej jakości infrastrukturę. Na przykład wobec kolei postawiono zadanie rozbudowy linii kolei dużych prędkości (do 200 km/h) oraz budowę linii o prędkości równej lub większej niż 250 km/h (dla pociągów towarowych - 120 km/h). Siatki te powinny oferować użytkownikom wysoki standard usług pod względem jakości i bezpieczeństwa, wynikający ze stopniowego wprowadzania interoperacyjności, czyli harmonizacji systemów kontroli i zarządzania. Wobec infrastruktury drogowej postawiono cel uzyskania połączenia stolic państw oraz głównych miast regionów autostradami lub drogami ekspresowymi. Dla Polski miał on być zrealizowany do 2008 roku (skomunikowanie Warszawy) i do 2013 roku (połączenia głównych miast). Ogólnie też - po uzyskaniu członkostwa w UE przez 10 państw - korytarze paneuropejskie stały się częścią TEN-T (Trans- European Transport Network) i systemu ich finansowania.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!
Europejskie korytarze transportowe przebiegające przez Polskę  



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


52 390 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP