PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Branża od nowa

Autor: Piotr Stefaniak
24-02-2013 08:53 |  aktualizacja: 07-03-2013 15:10
Branża od nowa
Wartosc produkcji sprzedanej stoczni polskich Udział głównych krajów - producentów statków w rynku okretowym (w proc.) Wyniki finansowe stoczni Crist

Przypadek Stoczni Crist pokazuje, jak mogłyby wyglądać najnowsze dzieje polskiego przemysłu okrętowego, gdyby nie polityczne błędy, zaniedbania i ignorowanie zmian na światowym rynku.

Pokój, w którym zasiadają dziś Ireneusz Ćwirko i Krzysztof Kulczycki - właściele Crista - to to samo pomieszczenie, w którym przed laty jednego z nich przyjmowano do pracy w państwowej stoczni. Historia polskiego przemysłu okrętowego zatoczyła koło. "Po drodze" z rynku zniknęły podmioty będące jednocześnie symbolami naszej niegdysiejszej potęgi i dotkliwej porażki.
Jeszcze w drugiej połowie lat 90. polski przemysł okrętowy miał blisko 2,5-proc. udział w globalnym przemyśle i ósme miejsce na świecie, liczone w jednostkach CGT (obrazuje pracochłonność wykonania statku). To był łabędzi śpiew.

Sektor wpadł w ciężkie kłopoty z powodu globalizacji gospodarki i szybkiego rozwoju dotowanych stoczni azjatyckich.

Gwoździem do trumny okazało się kilkuletnie światowe zamrożenie cen na statki i wycofanie się państwowych instytucji finansowych z poręczeń kredytowych.

Krajowy przemysł okrętowy stał się nierentowny. Pamiętamy bój polityczny o ratowanie największych polskich stoczni. Próbowano łączyć ich potencjał, restrukturyzować, szukano inwestorów, a czas płynął.

Komisja Europejska nie zaakceptowała żadnego z planów restrukturyzacji i nakazała zwrócić udzieloną im pomoc publiczną (w latach 2005-07 sięgnęła 4 mld zł). W poczuciu popełnionych błędów politycznych, pożegnaliśmy narodowe potęgi stoczniowe, które poszły na dno.

Poza układem

- Nie przyszliśmy spoza branży, lecz w niej wyrastaliśmy - mówi Ireneusz Ćwirko. - Obaj z Krzysztofem Kulczyckim kończyliśmy wydział budowy okrętów Politechniki Gdańskiej, choć w innym roku, i nasze drogi wtedy się nie zeszły.

Ćwirko na początku lat 70. pół roku pracował jako spawacz i monter w Stoczni Gdyńskiej. Stamtąd przeszedł do biura projektowego Stoczni Północnej w Gdańsku, gdzie spotkał Kulczyckiego, następnie pracował w nadzorze technicznym stoczni. Karierę w państwowym przemyśle stoczniowym skończył jako szef wydziału końcowego montażu, gdzie pracował niemal do końca PRL-u. Stanowisko dyrektora technicznego, na które aplikował, okazało się dla niego, jako bezpartyjnego, niedostępne.

- Poczułem się źle, a ponieważ nadarzyła się okazja przejścia do firmy prywatnej, bez większego wahania skorzystałem - mówi Ćwirko.

Po roku jego droga zawodowa przecięła się z drogą Krzysztofa Kulczyckiego, który zdobył doświadczenie w okrętowym biurze projektowym, prowadził projekty inżynieryjne.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 125 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP