PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Budowlańcy chcą pożegnać się z kryzysem

Autor: Tomasz Elżbieciak
06-02-2014 05:23 |  aktualizacja: 06-02-2014 05:29

Branża budowlana, mocno poturbowana, nie rozpamiętuje upadku, lecz spogląda w przyszłość. Chodzi o to, by wykorzystać nową pulę europejskich środków na inwestycje, nie powtarzając błędów z przeszłości.

W przyszłość trzeba i warto spoglądać - rok 2014 to początek nowej siedmiolatki unijnego budżetu, która przyniesie nową pulę dla pieniędzy dla branży budowlanej. Tylko z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, z którego są głównie współfinansowane inwestycje drogowe i kolejowe, Polska otrzyma 27,5 mld euro, a więc jedynie o kilkaset milionów euro mniej niż w latach 2014-20.
Do tego istnieje pewna nadzieja na nowe otwarcie w stosunkach pomiędzy budowlańcami a inwestorem. Branża na ogół pozytywnie przyjęła objęcie w listopadzie przez Elżbietę Bieńkowską pieczy nad "superresortem" powstałym z połączenia Ministerstwa Rozwoju Regionalnego oraz resortu transportu i budownictwa.

Poprzedniemu szefowi Sławomirowi Nowakowi przedstawiciele sektora budowlanego zarzucali brak chęci do dialogu i współpracy z wykonawcami. Bieńkowska jawi się jako bardziej skłonna do koncyliacji.

Skonsolidowanie dwóch kluczowych resortów pod kierownictwem specjalistki do funduszy unijnych pozwala też przypuszczać, że nadzór nad inwestycjami w infrastrukturę, gdzie trafia znaczna część dotacji z UE, będzie jeszcze bardziej skrupulatny.

Drogową miarą

Koniunkturę w polskim budownictwie napędza przede wszystkim drogownictwo i największy publiczny zamawiający w postaci Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, która planowała początkowo, że wyda w 2013 r. ok. 18 mld zł. Licznik zatrzymał się na kwocie ok. 13 mld zł, czego powodem były głównie opóźnienia na kontraktach, których wykonawcy upadli lub wciąż borykają się z problemami finansowymi. Dla porównania - w rekordowym 2011 r. GDDKiA wydała przeszło dwukrotnie więcej - ok. 26,4 mld zł.

Niemniej mniejsze od zaplanowanych wydatki na drogi krajowe były normą w ostatnich latach, a przyczyniła się do tego nie tylko kondycja spółek budowlanych, ale również warunki atmosferyczne czy kwestie administracyjno-środowiskowe.

Jakie są efekty? Wiadomo, że inwestycje drogowe nie przyniosły krociowych zarobków w warunkach bardzo dużej konkurencji, a także przy wielu innych niekorzystnych zjawiskach. Czasem zabrakło również u niektórych spółek chłodnej kalkulacji przy ocenie własnych kompetencji na trudnym rynku, co przełożyło się na upadłości lub długotrwałe problemy finansowe.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


45 151 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP