PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Budownictwo potrzebuje kruszyw

Autor: Jerzy Dudała
08-01-2002 00:00

Budownictwo ogólne i drogowe zużywa różne rodzaje kruszyw. Skończyły się już czasy, w których wykorzystywano jedynie kruszywa naturalne. Od wielu lat na szeroką skalę stosowane są również kruszywa sztuczne.

- Korzystamy z różnych rodzajów kruszyw - mówi prezes Dromeksu Dariusz Słotwiński. - Na całym świecie jest tak, że przy budowie autostrad stosuje się też materiały z recyklingu. Także u nas kruszywa sztuczne stosowane są coraz powszechniej.
W branży kruszyw jest duża konkurencja. - Wielu producentów pilnuje, żeby na ich terytorium nie weszły inne firmy, niezależnie od tego, że mogą one mieć w swej ofercie bardziej korzystne ceny - podkreśla szef jednej z firm chcący zachować anonimowość. - Dochodzą też ograniczenia transportowe. Przewoźnik-monopolista, czyli PKP, różnie klasyfikuje kruszywa. Inaczej naturalne, a inaczej sztuczne.
Dużą część kruszyw dostarczają na polski rynek Śląskie Kruszywa Naturalne. - W roku 2000 sprzedaliśmy około 2 milionów 300 tysięcy ton - ocenia prezes firmy Erwin Filipczyk. - Natomiast pierwsza połowa ubiegłego roku była dla nas dość trudna w związku z tym, że praktycznie w kraju nie prowadziło się robót drogowych. Kończyliśmy obsługę kontraktu A-4. Natomiast uratowała nas modernizacja linii kolejowej Wrocław-Opole. Spore ilości kruszyw dostarczaliśmy też na budowę obwodnicy Trójmiasta. Jednak w pierwszym półroczu 2001 był zastój. Śląskie Kruszywa Naturalne będą dostarczać kruszywa na odcinek autostrady A-2 Września - Konin oraz na kontynuację autostrady A-4.
- Konkurencja jest duża, także ze strony producentów kruszyw sztucznych - mówi E. Filipczyk. - Coraz więcej kruszyw napływa też do nas z zagranicy. Również i my importujemy kruszywa granitowe ze Szwecji. Wiąże się to z wysokimi kosztami transportu, gdyż z Dolnego Śląska nie jesteśmy w stanie dotrzeć na rynki Gdańska czy Szczecina. Tańszy jest import ze Szwecji. Do Polski napływają też kruszywa zza wschodniej granicy, które nie są jednak najlepszej jakości. Uważam, że ten rok będzie przeciętny, jednak później - gdy zacznie w końcu funkcjonować program budowy autostrad - będzie koniunktura na kruszywa. Producenci kruszyw wiążą też swe nadzieje z koniecznością przystosowania naszych dróg do standardów unijnych.
Wśród producentów kruszyw sztucznych silną pozycją rynkową może się poszczycić Slag Recycling. - Sprzedajemy około 2 mln 300 tys. ton kruszyw rocznie - mówi Grzegorz Polus, specjalista ds. marketingu. - Naszym podstawowym produktem są kruszywa drogowe. Na kruszywo przetwarzane są przez nas żużle wielkopiecowe i stalownicze.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


53 745 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP