PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Cargo chce kupować

Autor: Piotr Stefaniak
04-12-2014 11:52 |  aktualizacja: 04-12-2014 12:02
Cargo chce kupować

- Europa i USA realizują proces reindustrializacji - tłumaczy Adam Purwin. - Nie widać też rozsądnej alternatywy dla transportowania koleją masowych ładunków.

Fot. Mat. pras.
Charakterystyka działalności PKP Cargo Najwięksi operatorzy kolejowi w UE*

Nareszcie wiadomo, jakie przejęcia planuje jeden z największych w Europie kolejowych przewoźników towarów.

Prezes zarządu Grupy PKP Cargo Adam Purwin już przed kilkoma miesiącami zapowiadał, że w Europie nastąpi renesans kolei oraz konsolidacja jej rynku przewozów. I że PKP Cargo musi uczestniczyć w obu tych procesach.

- Jednak fuzje czy przejęcia nie są jedyną drogą rozwoju - uściślał także. - Wartym rozpatrzenia scenariuszem jest również organiczny rozwój na rynkach zagranicznych. Pierwsza z tych opcji to wykorzystanie okazji, druga - nasz obowiązek.

Rozgrywający

PKP Cargo zaczęło wypełniać ów obowiązek, odkąd głęboko się zrestrukturyzowało i zaczęło przynosić około 2 tys. euro EBITDA na jednego zatrudnionego. Taki wynik zapiera dech w piersiach członkom zarządów innych, zasiedziałych przewoźników europejskich.

Polska spółka samodzielnie operuje w ośmiu krajach. Stamtąd pochodzi około połowy jej przychodów. Ma największy tabor towarowy w Polsce - 64 tys. wagonów. Nie musi ich ani dzierżawić, ani leasingować, co obniża koszty jej funkcjonowania. Codziennie uruchamia tysiąc pociągów i obsługuje kilka tysięcy klientów. Przy czym Grupa specjalizuje się nie tylko w przewozach, ale także w spedycji, obsłudze bocznic, usługach przeładunkowych oraz naprawach i remontach taboru. To także wyróżnia ją na tle europejskich konkurentów.

W pierwszym półroczu 2014 roku Grupa PKP Cargo osiągnęła rekordowe wyniki finansowe. Zysk netto wyniósł 128 mln zł, czyli o 67 proc. więcej niż rok wcześniej. A jeszcze na początku 2009 roku Zespół Doradców Gospodarczych TOR informował sejmową Komisję Infrastruktury: "Sytuacja państwowego przewoźnika towarowego pogarsza się tak szybko, że najpóźniej w połowie roku może nastąpić utrata płynności finansowej. Aby ją utrzymać, niezbędne jest natychmiastowe ograniczenie kosztów operacyjnych o około 600 mln zł w skali roku".

W ciągu czterech lat spółka przeszła radykalną metamorfozę. Jesienią ubiegłego roku udanie zadebiutowała na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. Szkoda tylko, że 1,42 mld zł, czyli niemal połowa pieniędzy pochodzących ze sprzedaży jej akcji, poszło do Grupy PKP SA na spłacenie "historycznych" długów.

Teraz nadeszła pora na wykorzystanie okazji, czyli dokonanie zakupów.

Zarząd PKP Cargo ujawnił plany najbliższych przejęć. Chce sięgnąć po akcje czeskiego przewoźnika Advanced World Transport (AWT), drugiego na tamtym rynku, a także polskie spółki: CTL Logistics i Pol-Miedź Trans (PMT). Chciała też kupić (razem z Węglokoksem) spółkę Port Gdański Eksploatacja, ale negocjacje w tej sprawie prowadzone są z inwestorem z Malty.

NA GIEŁDZIE

PKP Cargo SA [PKP]

kurs:

47.73 PLN -0.27 (-0.56%)

Notowania | Analiza techniczna





SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 775 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 170 016 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 715 ofert w bazie

2 782 171 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP