Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Centra logistyczne - nie tylko magazyny

Autor: Marek Gabzdyl
08-01-2002 00:00

Tak jak "nerwem" armii jest łączność, tak "nerwem" gospodarki jest transport. Transport, a więc również spedycja, logistyka i magazynowanie. Wiele się mówi w naszym kraju na temat powstawania centrów logistycznych - dużych jednostek oferujących kompleksowe usługi w zakresie przepływu i składowania towarów. Wzrost wielkości przewozów - zwłaszcza samochodowych - jaki dokonał się w ostatniej dekadzie jest odczuwalny przez wszystkich. Czy w Polsce istnieją już tego rodzaju centra? I jakie powinno być idealne centrum logistyczne?

Istnieje wiele kryteriów, po spełnieniu których możemy nazwać daną jednostkę magazynowo-spedycyjną centrum logistycznym. Powierzchnia magazynowa musi przekraczać 5 tys. m kw. przy minimalnej wysokości składowania 6 metrów. Centrum takie musi ponadto oferować usługi kompleksowe. Prof. zw. dr hab. Stefan Abt - pracownik naukowy poznańskiej Akademii Ekonomicznej proponuje sklasyfikowanie centrów w zależności od wielkości i promienia oddziaływania na:
h Międzynarodowe Logistyczne Centra Dystrybucji, o najwyższym stopniu rozbudowy organizacyjnej i funkcjonalności, charakteryzujące się promieniem współpracy rzędu 500-800 km, powierzchnią zagospodarowania 100 -150 ha, pełną rozwiniętą infrastrukturą logistyczną, pełnym systemem logistycznym oraz w pełni rozwiniętym serwisem usług logistycznych- (w Polsce, pomimo znacznych kosztów budowy, niezbędne są co najmniej cztery takie centra)
h Regionalne Logistyczne Centra Dystrybucji, stanowiące pośrednie ogniwo w kanałach logistycznych z zadaniami obsługi dystrybucyjnej regionu (np. centralnego, śląskiego itd.) z promieniem współpracy 50-80 km, dobrze rozwiniętą infrastrukturą logistyczną oraz systemem informatycznym-
h Lokalne Logistyczne Centra Dystrybucji, stanowiące zakończenie systemu nowoczesnej sieci dystrybucyjnej, z promieniem współpracy rzędu 5-8 km i ograniczoną infrastrukturą logistyczną.
Lokalizacja centrów pierwszej z powyższych grup powinna nawiązywać do korytarzy transportowych, które już w kraju istnieją lub których powstanie planowane jest w najbliższym czasie - dotyczy to przede wszystkim zakładanej sieci autostrad w Polsce oraz ich "newralgicznych" punktów - węzłów komunikacyjnych powstałych w miejscach ich przecięcia.
- Planowany węzeł autostrad A4 i A1 - mówi Andrzej Czapla, dyrektor biura konsorcjum Śląskie Centrum Logistyczne - jest jedynym w Polsce takim węzłem o znaczeniu międzynarodowym zlokalizowanym w obszarze miejskim (w granicach administracyjnych Gliwic). Pomysł zresztą nie jest nowy. Już w 1997 roku władze Gliwic dążąc do wzmocnienia pozycji miasta i stworzenia bazy rozwoju przemysłu przy gliwickiej strefie ekonomicznej zauważyły potrzebę utworzenia centrum logistycznego.
Gliwice mają rzeczywiście specjalne atuty do utworzenia centrum logistycznego. Miasto znajduje się na skraju aglomeracji katowickiej, czyli obszaru o bardzo dużym ruchu towarowym. Przepływ towarów odbywa się przede wszystkim w kierunku zachodnim, miasto jest więc niejako bramą wjazdową i wyjazdową dla regionu katowickiego.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


22 086 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP