PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Certyfikacje: jakość kontra kryzys

Autor: Jarosław Maślanek
27-05-2010 00:00 |  aktualizacja: 09-07-2010 12:59
Certyfikacje: jakość kontra  kryzys
<b>Marta Rutkowska<br>
dyrektor zarządzająca Bureau Veritas certification Polska<br><br>
Certyfikat znaczy premia</b><br><br>

Decyzje dotyczące certyfikacji są uzależnione od czynników branżowych i środowiska działania. W sektorach tzw. wysokiego ryzyka, jak np. branża petrochemiczna, kluczowe znaczenie ma aspekt bezpieczeństwa. W takim wypadku do uzyskania certyfikatu mobilizuje wzrastające ryzyko działania, zmienna zdolność przewidywania. Firmy, które certyfikują swoje systemy, są premiowane - podlegają uproszczonym procedurom, otrzymują dodatkowe punkty w przetargach publicznych, dostawcy dla sieci handlowych posiadający certyfikaty IFS/BRC są bardziej wiarygodni i unikają uciążliwych audytów kupieckich, obowiązkowych u dostawców bez certyfikatów.
<b>Grzegorz Grabka<br>
dyrektor działu certyfikacji systemów zarządzania TUV Rheinland PolSka<br><br>
Czy bessa, czy hossa... <br><br></b>

Czynniki, dla których przedsiębiorstwa decydują się na certyfikację, nie zmieniają się, niezależnie od tego, czy panuje kryzys czy hossa. Podmioty decydują się na tego typu przedsięwzięcie z dwóch podstawowych powodów - dla jednych podjęcie decyzji związane jest tylko i wyłącznie z wymaganiami, jakie stawia przed nimi rynek, dla drugich z chęcią podniesienia jakości zarządzania. Istotne dla nas jest to, że coraz więcej przedsiębiorstw dokonując wyboru jednostki certyfikacyjnej, bierze pod uwagę jej doświadczenie, zaplecze, kadrę i renomę. Czas pokazał, że nie jest to segment, w którym można patrzeć tylko na cenę. Wszak to, co robią jednostki certyfikacyjne, dotyczy bezpieczeństwa.

Rynek certyfikacji wychodzi powoli z kryzysu, który osłabił popyt, ale nie odwrócił trendu. Wymogi kontrahentów, przepisy, ale przede wszystkim chęć podniesienia pozycji rynkowej sprawiają, że kolejne firmy chcą certyfikować elementy swojego biznesu.

Zdania na temat wpływu kryzysu na rynek certyfikacji są podzielone. Jedni zauważają, że firmy, mimo niesprzyjającej koniunktury, nie przestawały inwestować w jakość, częściej korzystając z usług jednostek certyfikujących. Inni utrzymują, że pierwsze miesiące gospodarczego dołka to spore ograniczenia tego typu projektów.
- Na rynku usług certyfikacyjnych od kilku już lat utrzymuje się tendencja wzrostowa - uważa Grzegorz Grabka, dyrektor działu certyfikacji systemów zarządzania TüV Rheinland Polska. - Nie inaczej było w roku ubiegłym. Pomimo kryzysu, firmy nie zdecydowały się na obcięcie wydatków w tym segmencie.

Zdaniem naszego rozmówcy, jakość potwierdzona odpowiednim certyfikatem jest istotnym narzędziem w walce z konkurencją, czego polskie firmy są coraz bardziej świadome. Wiele z nich przyjmuje to jako element długofalowej strategii działań, opartej na przemyślanym i planowym zarządzaniu.

Chwilowy paraliż

- Narzędzia wykorzystywane w systemach zarządzania jakością, środowiskowego czy bezpieczeństwem to dla nich ułatwienie codziennej pracy - przekonuje Grabka. - Mogę pokusić się nawet o stwierdzenie, że kryzys niektórym podmiotom dopiero uzmysłowił, jak ważne dla nich jest świadome, systemowe zarządzanie.

Marta Rutkowska, dyrektor zarządzająca Bureau Veritas Certifcation Polska, wskazuje, że w 2009 r. firma przeprowadziła o 9 proc. audytów więcej niż w roku 2008.

- Nie oznacza to jednak, że kryzys nie dotknął naszych klientów - zauważa nasza rozmówczyni. - Nasi audytorzy każdy dzień spędzają w siedzibach i oddziałach terenowych klientów, w ich fabrykach i zakładach produkcyjnych. Rozmawiają z zarządami, kadrą kierowniczą, pracownikami operacyjnymi i administracyjnymi. Nastroje nie były najlepsze, prawie wszędzie już wdrożono lub planowano redukcje, cięcia kosztów i optymalizację. Kryzys odczuły najbardziej firmy z sektora motoryzacyjnego (głównie dealerzy), bankowego, IT oraz małe firmy produkcyjno-usługowe.

Pewne ożywienie poszczególne sektory zaczęły odczuwać w III kw. ub.r., kiedy można już mówić o powolnym powrocie do gospodarczej normalności. Jednak jeszcze kilka miesięcy wcześniej audytorzy na własnej skórze odczuwali "ciszę przed burzą", kiedy klienci oczekiwali na kryzys nadchodzący z USA. - Paraliż ten już ustąpił i niektóre sektory rynku odnotowały wręcz nieoczekiwany wzrost - mówi Rutkowska.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


53 899 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP