Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Cień szarej strefy w handlu olejami smarowymi

Autor: Marcin Szczepański
07-05-2012 00:00
Cień szarej strefy w handlu olejami smarowymi
Fot. PTWP (Andrzej Wawok)
<b>Marian Ćwiertniak<br />
prezes zarządu Orlen Oil </b><br /><br />

W większości branż przemysłowych widoczny jest trend do ograniczania kosztów eksploatacji maszyn i urządzeń, przy jednoczesnej poprawie ich niezawodności i dyspozycyjności. Często stosowany jest również wzmożony monitoring olejów i wymiany olejów na podstawie stanu oleju, a nie tylko w oparciu o czas eksploatacji. <br /><br />

Rosnące wymagania rynkowe zmuszają więc do poszukiwania nowych rozwiązań technologicznych. Następuje przekładanie tych oczekiwań na dostawców materiałów, urządzeń i usług, wymuszając na nich opracowywanie nowych racjonalnych ekonomicznie i niezawodnych rozwiązań. <br /><br />

Nowoczesne oleje powstają głównie z myślą o konkretnych zastosowaniach, stąd też coraz bardziej widoczna tendencja specjalizacji w rozwoju wysokiej jakości środków smarnych do zastosowań przemysłowych. <br /><br />

Właściwie zarządzana i z zastosowaniem zaawansowanych produktów gospodarka smarownicza jest w stanie zminimalizować koszty przedwczesnego zużycia infrastruktury przemysłowej.
Zużycie olejów smarowych w podziale na segmenty w latach 2007-2011 (w tonach) Struktura polskiego rynku olejów w 2007 i 2011 roku (w proc.)

Polski rynek olejów smarowych po załamaniu wrócił już niemal do poziomu z rekordowego 2007 roku. Nastroje psuje jednak problem szarej strefy w handlu olejami.

Według danych Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego, w roku 2011 producenci i importerzy olejów smarowych sprzedali w Polsce prawie 245 tys. ton produktów. Oznacza to niewielki - o blisko 3 proc. - wzrost w ujęciu rok do roku, a zatem stabilizację na poziomie minimalnie niższym od przedkryzysowego, rekordowego roku 2007.
- Rynek, jako całość, odrobił zatem straty spowodowane spowolnieniem gospodarczym i osiągnął ponownie poziom równowagi i stabilizacji - mówi Marcin Szponder, dyrektor ds. regulacji rynku w POPiHN.

Rynek olejów smarowych dzieli się, jak wiadomo, na dwa segmenty: olejów dla motoryzacji oraz segment olejów dla przemysłu. Stosunek ich udziałów pozostaje na przestrzeni lat stabilny: oleje dla motoryzacji to nieco ponad 50 proc. całości rynku.

W silnikach stabilnie

Segment olejów dla motoryzacji to przede wszystkim oleje silnikowe. W roku 2011 sprzedano w Polsce 52 tys. ton olejów do pojazdów osobowych i 36 tys. ton do pojazdów ciężarowych oraz sprzętu pomocniczego.

Po uwzględnieniu olejów jednosezonowych (około 15 tys. ton) rynek nieznacznie przekroczył więc wielkość 103 tys. ton. Jest to wynik lepszy niż rok wcześniej, ale nadal nieco niższy niż w rekordowym roku 2007, kiedy sprzedano w Polsce blisko 108 tys. ton olejów silnikowych.

Wynik ten cieszy, zwłaszcza że miniony rok nie należał do najłatwiejszych w branży motoryzacyjnej. - Znacząco spadła sprzedaż nowych samochodów, co przełożyło się na trudniejszą sytuację warsztatów autoryzowanych.

Jednak duża liczba samochodów używanych napływających z zagranicy sprawiła, że więcej pracy miały warsztaty nieautoryzowane - mówi Sławomir Radoń, dyrektor marketingu na Europę Centralną działu Lubricants w BP.

Zagrożenia dla rynku olejów dostrzega także POPiHN.

- Oceniając sytuację w segmencie olejów motoryzacyjnych, można mieć mieszane uczucia. Rynek co prawda urósł, lecz - pomimo rosnącej ilości pojazdów w Polsce - nie był to znaczący wzrost, zaledwie 1,5 proc. - komentuje Szponder.

Co istotne, niespodziewanie przestał rosnąć i pozostał bez zmian, udział w rynku najnowocześniejszych i najdroższych olejów syntetycznych i semisyntetycznych.

Może to być odczytywane jako jeden z pierwszych symptomów zbliżającego się spowolnienia.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 750 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP