PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

CRM (1) George Thiopoulos*

Autor:
18-05-2001 00:00

Rozwój rynku systemów CRM jest przede wszystkim uzależniony od dalszego rozwoju koncepcji przedsiębiorstwa zorientowanego na klienta. Podstawowym czynnikiem wpływającym na rozwój systemów klasy CRM są przekształcenia polskich przedsiębiorstw, ukierunkowane na lepsze i bardziej efektywne zarządzanie procesem obsługi klienta oraz informacji o nim.

Zanim to jednak nastąpi, konieczne jest rozwiązanie w tych organizacjach wielu znacznie bardziej podstawowych problemów o charakterze organizacyjnym i proceduralnym. Najważniejszym czynnikiem zewnętrznym jest uświadomienie sobie potrzeby wdrożenia systemu CRM. W ostatnich dwóch latach obserwujemy zakończenie etapu gwałtownego rozwoju przedsiębiorstw, związanego z ogólnym rozwojem polskiej gospodarki oraz światowymi trendami. Firmy, by pozyskać, a następnie utrzymać nowego klienta, poszukują coraz lepszych metod i narzędzi. Zastosowanie systemu CRM jest najefektywniejszą metodą, szczególnie na rynku, gdzie poziom usług skierowanych do klienta może być znacznie podniesiony, zapewniając jednocześnie firmom przewagę konkurencyjną. Jedną z wielu barier wprowadzenia nowoczesnych systemów jest kultura przedsiębiorstwa. Żaden, nawet najlepszy system, nie będzie sprawnie funkcjonował bez pełnego zrozumienia potrzeby, a następnie zaangażowania oraz wykorzystania możliwości przez pracowników firmy.
W Polsce powszechną praktyką jest popieranie wewnętrznej konkurencji pomiędzy handlowcami, co zniechęca ich do prowadzenia i dzielenia się bazą danych poprzez zunifikowany system.
Wielu analityków podkreśla fakt, że proces CRM zaczyna się od momentu rozbudowy funkcji istniejącej już w firmie bazy danych klientów. Dlatego należy się spodziewać, że pierwszymi organizacjami inwestującymi w systemy CRM będą firmy posiadające dobrze rozwiniętą infrastrukturę IT. Wierzymy, że punkt zwrotny na rynku CRM nastąpi w momencie, kiedy firmy, które wprowadziły już systemy CRM w Polsce, zaczną dzielić się swoim doświadczeniem w ich użytkowaniu. Dla niektórych z ich konkurentów może być już wtedy jednak za późno na reakcje. Należy jednak wziąć pod uwagę, że polski rynek CRM rozwija się dopiero od dwóch lat i każdy scenariusz jest tutaj możliwy.
* George Thiopoulos jest dyrektorem zarządzającym Singular Polska Sp. z o.o.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 374 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP