PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

CTL Logistics - odporni na kryzys

Autor: Piotr Stefaniak
29-08-2009 00:00 |  aktualizacja: 28-08-2009 11:28

Po przejęciu spółki przez inwestora finansowego dochodzi niekiedy do wolt i strategicznych zwrotów. Autorska koncepcja biznesowa rozwoju firmy CTL Logistics przetrwała zmianę dominującego właściciela w oryginalnym kształcie. Wygląda na to, że pozwoli też przetrwać w dobrej formie głębokie załamanie rynku.

Jaka gospodarka, taki transport - nic dziwnego, że w kryzysie skurczyły się zlecenia, szczególnie na przewozy dla przemysłu motoryzacyjnego, metalowego, chemicznego, elektronicznego. Nie dziwi też, że i w Polsce przewieziono koleją w pierwszym kwartale aż o 21 proc. mniej towarów, w ujęciu tonażowym. Wśród nielicznych firm, być może w skali światowej, które zanotowały znaczny wzrost usług, znalazła się CTL Logistics z Warszawy. Jej praca przewozowa (tony na odległość) zwiększyła się o 29 proc., a liczona w samych tonach - o 38 proc.
- Zdobywane krok po kroku przez CTL przewagi konkurencyjne nabrały na wartości właśnie w okresie kryzysu - zauważa Adrian Furgalski, dyrektor zespołu Doradców Gospodarczych TOR.

Proste pomysły

Po przegranej na początku lat 90. wojnie z firmami transportu samochodowego, kolej musiała na nowo określić strategię.

Czy walczyć z transportem drogowym, wożąc co prawda masowe towary, ale na odległość 20-50 kilometrów? Czy raczej zająć się drobnicą, lecz być skazanym na pracochłonne, wielokrotne przetaczanie wagonów w nowe składy? - Nie trzeba było wyważać otwartych drzwi - mówi Jarosław Pawluk, założyciel i pierwszy właściciel CTL. - Wiedziałem z autopsji, że kolej na Zachodzie wygrywa w przewozach całopociągowych i to na duże odległości.

To był "cały" pomysł na biznes, lecz do jego wdrożenia wiodła kilkuletnia droga. Od końca lat 80. ubiegłego wieku pracował z Waldemarem Preussnerem, który go zwerbował do pracy przy zakupach surowców chemicznych z krajów Europy Wschodniej dla niemieckiej firmy Rutgers (obecnie w strukturze RAG Coal International). Na fali przemian w Polsce, postanowili w 1992 roku działać samodzielnie. Drugi założył spółkę Petro Carbo Chem (PCC), zajmującą się handlem wyrobami chemicznymi, pierwszy - ChemTrans (CT), która miała organizować transport tego typu ładunków.

W praktyce dość szybko firma Jarosława Pawluka zajęła się spedycją towarów dla PKP, która chętnie korzystała wtedy z usług zewnętrznych. Zamawiającemu hurtowo usługi spedytorowi udzielała upusty od obowiązującej taryfy, przez co miał on ofertę tańszą niż mógł uzyskać w bezpośrednich negocjacjach z PKP nawet duży klient. Zarazem dzięki bardzo dobrym kontaktom wśród niemieckich odbiorców, CT przysparzał klientów PKP.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


45 151 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP