Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Cyfrowy przepis na wzrost

Autor: Mirosław Piątkowski
16-07-2016 10:02 |  aktualizacja: 16-07-2016 10:05
Cyfrowy przepis na wzrost

foto: Luciusz Cykarski, materiały prasowe, shutterstock

Niektóre firmy rozwijają się szybciej od innych. Przewagę daje im mariaż nowych technologii i narzędzi zarządzania. Kto dziś nie wykorzystuje szans, jakie daje cyfryzacja, ten wcześniej czy później da się wyprzedzić konkurecji.

Kto podróżował samolotem, doświadczając od startu do lądowania nieprzerwanej serii turbulencji? Takie sytuacje na szczęście są rzadkością. Przynajmniej w lotnictwie. Co się zaś tyczy gospodarki, sytuacja wygląda gorzej - zawirowania, kryzysy, zamęt stają się normą, a stabilizacja i przewidywalność to wyjątek. Od lat zwracają na to uwagę guru biznesu tej miary co Jack Welch, Philip Kotler czy Peter Drucker, proponując różne metody nawigacji przez zmiany, zgiełk i chaos.
"Zarządzanie w epoce turbulencji" to ulubiony zwrot Ireneusza Piecucha, szefa praktyki telekomunikacyjnej w kancelarii CMS Cameron McKenna. A kluczem do sukcesu jest, według niego, cyfryzacja firm.

- Po wojnie triumfy święciło planowanie finansowe. To narzędzie nie sprawdza się jednak w czasach niepewności, kiedy co rusz przedsiębiorstwa muszą korygować kurs. Dzisiaj najtrafniejsze wskazówki dostarczają nam nowe technologie - podkreśla Piecuch.

Wszechwładne status quo

Podobnie myśli Sebastian Mikosz, prezes eSKY.pl, zdaniem którego przewagę konkurencyjną zapewnia cyfryzacja, połączona z umiejętnością natychmiastowego reagowania na zjawiska nowe i nieprzewidywalne. Wymienia takie spółki jak Polaroid czy Kodak: przespały rynkowe zmiany, co zepchnęło je w niebyt. Daleki jest jednak od zarzucania liderom tych koncernów nieudolności. Mówi natomiast o tyranii status quo, której mało kto umie się oprzeć.

- Technologia przeraża z powodu szybkości, z jaką się rozwija - tłumaczy Mikosz. - Ludzie z natury nie lubią zmian. Kurczowo trzymają się sprawdzonych rozwiązań. Wolą podążać wydeptanymi ścieżkami. Dotyczy to także menedżerów.

Powrotu do "analogowego biznesu" jednak nie ma. A to, co wczoraj dawało przewagę nad konkurencją, dzisiaj jest przepisem na klęskę. Tak przynajmniej twierdzi Tomasz Niebylski, dyrektor ds. wsparcia sprzedaży w SAP Polska: digitalizacja zmienia reguły gry na rynku. Polega to m.in. na tym, że byle start-up może zagrozić potęgom w swojej branży. Na naszych oczach spełnia się biblijny mit o Dawidzie, który rozkłada na łopatki Goliata.

- Zaawansowane IT to część nowoczesnego biznesu, a zarazem fundament tworzenia zupełnie nowych modeli biznesowych - argumentuje Niebylski. - Dość wspomnieć choćby o Uberze, który - nie mając żadnego pojazdu - staje się dominującą na świecie firmą przewozową.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 570 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP