Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Czas na multizmiany

Autor: Ireneusz Chojnacki
08-09-2010 00:00
Czas na multizmiany

Za kilka lat w Polsce firmy energetyczne będą oferowały klientom gaz, prąd, ciepło i wodę oraz związane z mediami usługi. Tradycyjna energetyka skupiona na wytwarzaniu i obrocie energią właśnie przechodzi do historii.

Krajowy potentat w dostawach gazu chce sprzedawać odbiorcom końcowym prąd.
Energa ma ambicje sprzedaży także innych mediów niż prąd, a Tauron daje do zrozumienia, że może zająć się handlem gazem lub usługami IT.

Wpływy na rynku energii elektrycznej, w wytwarzaniu i obrocie, będą zdobywały firmy jeszcze do niedawna w ogóle nie kojarzone z prądem. Same grupy elektroenergetyczne powstałe wskutek konsolidacji wejdą w inne obszary działalności niż tylko tradycyjne dla nich wytwarzanie energii elektrycznej i obrót tą energią.

W mniejszym lub większym zakresie będą się przekształcać w przedsiębiorstwa multienergetyczne czy nawet firmy typu multi-utility. Trend obecny na Zachodzie nieuchronnie dociera i do nas.

- Rozwijaniu biznesu multi-utility przyświecało założenie, że dostarczając odbiorcom jednocześnie prąd, gaz, wodę i ciepło można osiągnąć oszczędności w zakresie obsługi klienta, ale też firmy obiecywały sobie synergie w zakresie inwestycji w dystrybucje na przykład energii elektrycznej i usług telekomunikacyjnych.

Taka koncepcja działania nie jest nowa i ma tylu zwolenników, co wrogów, ale nie można powiedzieć, że któraś ze stron zyskuje gwałtowną przewagę. Na przykład RWE poszło drogą rozwoju biznesu o charakterze multi-utility i szedł nią też E.ON na rynku niemieckim, ale ocenił, że oczekiwane synergie są zbyt małe, żeby szerzej inwestować w taki model biznesu - mówi Wojciech Hann, partner w Deloitte.

- Największe firmy elektroenergetyczne, takie jak RWE, E.ON, EdF czy GdF Suez już od dawna działają zarówno na rynku gazu, jak i prądu - mówi Jarosław Wajer z Ernst & Young. - Rzadziej spotyka się firmy paliwowe, które sprzedają prąd i gaz.

Może to być związane z ich innym modelem biznesowym, a przede wszystkim innym sposobem sprzedaży energii do odbiorcy końcowego.

Najczęstszym przykładem tworzenia synergii w energetyce jest, jak podkreśla Andrzej Modzelewski, dyrektor ds. rozwoju RWE Polska, wytwarzanie w układzie skojarzonym energii elektrycznej oraz ciepła.

Największe synergie, z punktu widzenia sprzedaży, można jednak osiągnąć w zakresie administracyjno-organizacyjnym.

Wystawianie jednej faktury za kilka usług i redukcja kosztów związanych z obsługą klienta - to możliwości, które daje model multi-utility. Również w obrębie procesów inwestycyjnych oraz późniejszym zarządzaniem majątkiem sieciowym można uzyskać przewagę kosztową.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 750 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP