PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Czas ruszyć w świat

Autor: Przemysław Stangierski, Mariusz Przybylik, Wojciech Łuczak, Marcin Sieczek, Krystian Kamyk
14-06-2013 11:17 |  aktualizacja: 14-06-2013 11:09
Czas ruszyć w świat
Koncentracja na eksporcie przy małym zaangażowaniu w operacje

Demografia, wewnętrzna konsumpcja, zmiany w otoczeniu rynkowym - wszystko to gra na niekorzyść polskich firm. Jeżeli chcą utrzymać tempo wzrostu, muszą wypracować strategię ekspansji międzynarodowej.

Jeszcze niedawno Polska była "zieloną wyspą" w morzu kryzysu.
Gospodarka opierała się falom dzięki sporemu rynkowi wewnętrznemu, który pozwalał firmom utrzymać tempo wzrostu przychodów.

Dziś jednak jesteśmy świadkami spowolnienia wzrostu gospodarczego. To znak, że kończy się epoka łatwych rozwiązań.

Polska recepta na kryzys właśnie przestaje działać. Czym i jak zrekompensować słabnący popyt wewnętrzny?

Będzie trudniej

W nadchodzących latach coraz trudniej będzie konkurować na rynku krajowym.

Liczba ludności Polski zacznie się kurczyć - z 38 mln w 2012 r. do 35,5 mln w 2030 r. i 30 mln w 2050 r. Nawet jeśli - zgodnie z prognozami - poziom średnich wynagrodzeń będzie rósł, to nie przełoży się to na analogiczny wzrost siły nabywczej statystycznego Polaka, ponieważ w populacji dość szybko będzie rósł odsetek emerytów z relatywnie mało zasobnymi portfelami.

Co więcej, na wejście do Polski decydują się wciąż nowe przedsiębiorstwa, zwiększając tym samym poziom konkurencji. Po części jest to skutkiem polityki państwa, która koncentruje się raczej na promocji atrakcyjności inwestycyjnej Polski niż na wspieraniu inwestycji zagranicznych polskich przedsiębiorstw. Tymczasem taka ekspansja polskich firm na rynki międzynarodowe mogłaby być najlepszym remedium na trudności, których polska gospodarka może się spodziewać.

Dotychczas ekspansja zagraniczna polskich firm ograniczała się w większości wypadków do eksportu. Decydowały o tym przede wszystkim relatywnie niskie koszty pracy. Jednak i w tej dziedzinie obserwujemy trendy stopniowo zmniejszające konkurencyjną przewagę polskich firm na rynkach międzynarodowych.

Jeszcze w 2005 roku płaca minimalna w Polsce wynosiła ok. 18 proc. płacy minimalnej w Wielkiej Brytanii, a polskie średnie wynagrodzenie stanowiło ok. 15 proc. brytyjskiego. W 2011 roku wartości te wzrosły odpowiednio do 31 i 26 proc. W przyszłych latach oczekiwana jest dalsza konwergencja. Polski eksport przestanie kusić ceną, więc firmy powinny w coraz większym stopniu sięgać po bardziej zaawansowane sposoby rozwoju międzynarodowego.

Internacjonalizacja to znacznie więcej niż eksport. Naszym zdaniem, dla osiągnięcia sukcesu na rynkach międzynarodowych niezbędny jest zbilansowany rozwój w trzech wymiarach: Międzynarodowej wymiany wiedzy i ochrony własności intelektualnej (wzorem są innowacyjne firmy nowych technologii, dla których rejestracja patentów za granicą jest niezbędna przy braku popytu na rynku lokalnym).
Koncentracja na eksporcie przy małym zaangażowaniu w operacje  



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


52 390 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP