PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Czas wielkich zmian w infrastrukturze naftowej

Autor: Anna Bytniewska
24-10-2013 15:57 |  aktualizacja: 24-10-2013 16:11
Czas wielkich zmian w infrastrukturze naftowej

Infrastruktura służąca do transportu, przeładunku i magazynowania ropy naftowej oraz paliw może w najbliższym czasie ulec rewolucyjnym zmianom. Może, ale nie musi...

Całkiem możliwe, że wkrótce zmieni się sposób funkcjonowania całego systemu zaopatrywania Polski w ropę naftową i paliwa. Rozpoczęte już inwestycje stworzą nowe możliwości rozwoju rynku i podniosą poziom bezpieczeństwa energetycznego kraju. Oczywiście po warunkiem, że jedne uda się dokończyć, a inne w ogóle zacząć w terminie.

Morskie okno

W tym roku PERN "Przyjaźń" wybrał wykonawcę pierwszego etapu budowy swojego nowego gdańskiego terminalu naftowo-paliwowego.

Zostało nim konsorcjum, którego liderem jest spółka IDS-Bud.

Pierwsza część terminalu służyć będzie przeładunkowi i magazynowaniu ropy naftowej. Kolejne jego odcinki wykorzystywane będą do przeładunku paliw oraz, niewykluczone, także chemikaliów. Wartość całej inwestycji to 826 mln zł. Pierwszy etap budowy ma się zakończyć za dwa lata. Drugi rozpocznie się w roku 2013. Finalizacja całego przedsięwzięcia planowana jest na rok 2018. Terminal - pierwszy polski hub morski - tworzyć będzie 20 zbiorników na ropę i produkty ropopochodne o pojemności 700 tys. m sześc., z czego 400 tys. zajmie ropa naftowa.

- Otworzy przed polską logistyką naftową, a także przed naszymi klientami, czyli rafineriami i traderami zupełnie nowe możliwości działania - twierdzi Marcin Moskalewicz, prezes spółki PERN "Przyjaźń" SA.

To rzeczywiście niezwykle ważna inwestycja.

Dzięki niej, między innymi, zwiększy się stabilność i niezawodność dostaw ropy i paliw. Zapotrzebowanie kraju na ropę naftową Ministerstwo Gospodarki szacuje na 25 mln ton. W 2012 r. PKN Orlen przerobił w swoich wszystkich rafineriach 27,8 mln ton tego surowca, w tym w Polsce - 15,5 mln ton i planuje zwiększyć swe moce przetwórcze o dalsze 2,2 mln ton.

Grupa Lotos dzięki programowi "10+" również zwiększyła zapotrzebowanie do ponad 9,7 mln ton.

Aż 93 proc. przerabianej przez polskie rafinerie ropy naftowej pochodzi z Federacji Rosyjskiej. Dociera ona do Polski głównie ropociągiem ,,Przyjaźń". Gdyby z jakichś powodów wstrzymane zostały dostawy ropy tą drogą, trzeba byłoby ją sprowadzić do kraju tankowcami. Ale przepustowość wschodniego odcinka rurociągu "Przyjaźń" wynosi 50 mln ton ropy rocznie, a zachodniego, biegnącego od Płocka do Niemiec - 27 mln ton.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


53 135 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP