PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Człowiek z fuzją

Autor: Dorota Goliszewska
13-07-2012 00:00
Człowiek z fuzją
<b>Beata Stola<br />
dyrektor personalny w UPC</b><br /><br />

- Byli pracownicy Aster otrzymali w dniu, gdy stali się już pracownikami UPC, cały zestaw informacji "startowych". Pozwoliły im one odnaleźć się w nowej rzeczywistości. <b>Jacek Goliszewski<br />
dyrektor w dziale doradztwa Mazars </b><br /><br />

"Małżeństwo zawarte w niebie" - tak szef Daimlera Jürgen Shrempp określał w 1998 r. fuzję z Chryslerem. Była to największa fuzja w historii. Miał powstać megakoncern o obrotach 118 mld euro, zatrudniający 422 tys. pracowników. W 2009 roku nastąpił rozwód. Jakie były główne powody porażki, która kosztowała Daimlera prawie 40 mld euro i utratę wizerunku? <br /><br />

Po pierwsze: od początku było wiadomo, że to nie będzie fuzja, tylko dobrze "sprzedane" na zewnątrz przejęcie. <br /><br />

Po drugie: brak wzajemnego zaufania i różnice kulturowe. Amerykańscy menedżerowie, przyzwyczajeni do autonomii, swobody i kreatywności, nie mogli się pogodzić ze zmianą stylu zarządzania firmą, z niemiecką precyzją i skrupulatnością. <br /><br />

Po trzecie: synergia okazała się trudna do zrealizowania. Początkowo planowano unifikację technologii oraz integrację podzespołów, fabryk i magazynów. Plany te nie powiodły się, co stało się problemem dla wizerunku i renomy Daimlera. <b>Adam Leszkiewicz wiceprezes ZAK SA</b> uważa, że przejmujący spółkę nie może obojętnie przechodzić obok lokalnych wydarzeń i otoczenia społecznego, bo umiejętne działania w tych sferach służą osiągnięciu porozumienia i określeniu nowego statusu firmy. Najczęściej popełniane błędy w komunikacji w procesie fuzji (w proc.)

Ludzie i jeszcze raz ludzie! Najpierw tworzą plan operacji, a potem wkraczają do przejętej firmy. Od tego, czy wykażą się taktem czy butą, zależy tyleż samo, co od biznesplanu.

Skoro nasza firma została sprzedana, to oznacza to, że nie byliśmy wystarczająco dobrzy, nie radziliśmy sobie, nie potrafiliśmy obronić swoich miejsc pracy. Taki pogląd bywa tyleż powszechny, co nieprawdziwy.
Wystarczy przypomnieć, iż jednym z najczęstszych powodów dokonania fuzji lub przejęcia jest to, że ktoś po prostu ma pieniądze.

I wcale nie szuka łatwej, czyli słabej zdobyczy, ale firmy, w którą warto zainwestować, bo pomysł jej zarządu na biznes daje gwarancję pomnożenia kapitału. Historia zna mnóstwo przykładów firm z tradycją i zasobnym portfelem, ale bez dynamiki właściwej młodym wilkom, które inwestowały w ciekawe przedsięwzięcia, kupując w ten sposób nowe idee, nowoczesne technologie i kreatywne zespoły.

Ludzki wymiar przejęcia

Eksperci od zarządzania podkreślają, że na rynku fuzji i przejęć problemy zaczynają się dopiero po sfinalizowaniu transakcji... Bo wtedy plany weryfikuje prawdziwe życie. Dlaczego tak wiele przedsięwzięć: mówi się nawet o 70 proc., kończy się niepowodzeniem?

Zwykle dlatego, że zawiódł tak zwany czynnik ludzki. Przyjazny lub wrogi stosunek do pracowników przejętej firmy, szanowanie lub lekceważenie jej kultury korporacyjnej, dobre lub złe relacje z otoczeniem - wszystko to może stworzyć podwaliny sukcesu lub stać się gwoździem do trumny. Na szczęście coraz więcej menedżerów zdaje sobie z tego sprawę.

W strategiach poakwizycyjnych wrażliwe problemy społeczne może jeszcze nie są priorytetem, ale już coraz istotniejszym ich elementem.

Adam Leszkiewicz, wiceprezes ZAK SA obserwował rynek fuzji i przejęć z dwóch różnych perspektyw.

Pierwszą wyznaczało stanowisko podsekretarza stanu w ministerstwie Skarbu Państwa, gdzie przez z górą dwa lata uczestniczył w ponad 200 transakcjach prywatyzacyjnych.

Drugą natomiast tworzył punkt widzenia osoby zarządzającej spółką ZAK SA, którą przejmowała Grupa Azoty Tarnów.

Doświadczenie ministerialne nauczyło go, że intencje inwestorów bywają różne. Zdarzają się tacy, którzy nie mają nawet pojęcia, jaką firmę chcą kupić i co z nią zrobią. Chcą tylko dobrze ulokować kapitał. Taka postawa źle wróży stronom projektu.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


53 745 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP