PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Czy kolej odzyska konkurencyjność?

Autor: Nowy Przemysł (Piotr Stefaniak)
08-09-2013 15:40
Czy kolej odzyska konkurencyjność?
fot. Fotolia
<b>Andrzej Bułka<br />
dyrektor zarządzający Fracht FWO Polska </b><br /><br />

- Namawiamy klientów, niestety, do korzystania raczej z transportu drogowego niż kolejowego. Ten drugi sektor, prócz ograniczeń w dostępie do infrastruktury, nadal jest mało elastyczny i skostniały, za sprawą dominujących na rynku spółek przewozowych z kapitałem państwowym. Ale w pewnym zakresie sytuacja na kolei może ulec korzystniejszym zmianom. <br /><br />
 
Coraz silniejszą pozycję mają bowiem prywatni przewoźnicy kolejowi, zmuszeni przez konkurencję do racjonalnego zachowania. Jego pozycja może rosnąć w segmencie przewozów intermodalnych, jeśli UE zachowa - niezdrowe skądinąd - preferencje dla nich. <b>Christian Schreyer<br />
prezes zarządu DB Schenker Rail Polska </b><br /><br />

- W ostatecznym rozrachunku o wyborze rodzaju transportu decyduje klient, na podstawie relacji oferowanej jakości i ceny. Może więc tak się stać, że kolej będzie panaceum na problemy transportu drogowego. Ale warunkiem koniecznym jest możliwość zaoferowania rozsądnego czasu przewozu przy konkurencyjnej cenie. <br /><br />
 
Aby wyrównać warunki konkurencji międzygałęziowej transportu kolejowego i drogowego, trzeba zrealizować zadania w dwóch obszarach. Pierwszym z nich jest ukończenie przed 2020 r. kluczowych inwestycji, dzięki czemu możliwe będzie zwiększenie średniej prędkości pociągów. <br /><br />
 
Drugim zadaniem jest obniżenie, a przynajmniej zamrożenie, stawek dostępu do infrastruktury.

Kolej nie potrafi być konkurencyjna wobec transportu drogowego, dlatego zapewne straci do 2020 r. udział w przewozach towarów. Sytuacja może się jednak zmienić nieoczekiwanie.

W przyjętej w styczniu "Strategii Rozwoju Transportu do 2020 roku (z perspektywą do 2030 roku)" wytacza się działa przeciw złej jakości kolejowej infrastruktury.
Dlatego główny cel SRT koncentruje się na utworzeniu zintegrowanego systemu transportowego - przez inwestycje, m.in. w naprawę torów.

Tymczasem drugą, jeżeli nie podstawową, barierą rozwoju kolei pozostają jego niekonkurencyjne cenowo (wobec transportu drogowego) warunki działalności. SRT wspomina o tym enigmatycznie ("wykreować sprzyjające warunki do rozwoju efektywnych systemów przewozowych"). Na razie jednak konkretów brak.

Rachunki polityczne

Przewoźnikom kolejowym w Polsce nalicza się stawki dostępu do torów po drastycznie wysokich cenach - bezwzględnych i relatywnych (w porównaniu do innych kolei europejskich).

Mają one 30-35-procentowy udział w kosztach działalności przewoźników.

A gdyby Urząd Transportu Kolejowego spełnił wniosek zarządcy głównej infrastruktury kolejowej - PKP PLK i przystał na planowane na 2014 rok podwyżki oraz strukturę stawek dostępu do torów, wielu przewoźników cargo musiałoby "zarzucić na plecy" dodatkowo 10-20 proc. kosztów, jak choćby ci jeżdżący po głównych magistralach pociągów intermodalnych - udowadnia DB Schenker Rail, Lotos Kolej czy inne firmy zrzeszone w Związku Niezależnych Przewoźników Kolejowych.

Słabe pocieszenie, że PLK nadal liczy (stan na połowę sierpnia) kalkulację nowych stawek do akceptacji przez UTK. Raczej niewiele wymyśli... Choć obiektywnie ma duże rezerwy obniżenia kosztów (niektórzy szacują je na 800 mln zł), to poza oporem "struktur wewnętrznych" ma też ograniczone pole manewru jako spółka prawa handlowego. Poseł opozycji lub NIK łatwo może postawić zarządowi zarzut, że obniżając stawki, naraża firmę na straty.

- Kształtowanie systemu stawek opłat za dostęp do infrastruktury to podstawowe narzędzie w rządowej polityce konkurencji międzygałęziowej i przesuwania pewnych towarów na tory - uważa Adrian Furgalski, dyrektor w ZGD TOR. - Choć system opłat elektronicznych viaToll będzie rósł, to obejmie w perspektywie kilku lat tylko 7 tys. km dróg (na 320 tys. istniejących), podczas gdy na kolei nie można przejechać kilometra bez opłaty.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 374 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP