Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj
  • Strefa premium

Czy kolej odzyska konkurencyjność?

Autor: Nowy Przemysł (Piotr Stefaniak)
08-09-2013 15:40
Czy kolej odzyska konkurencyjność?
fot. Fotolia
<b>Andrzej Bułka<br />
dyrektor zarządzający Fracht FWO Polska </b><br /><br />

- Namawiamy klientów, niestety, do korzystania raczej z transportu drogowego niż kolejowego. Ten drugi sektor, prócz ograniczeń w dostępie do infrastruktury, nadal jest mało elastyczny i skostniały, za sprawą dominujących na rynku spółek przewozowych z kapitałem państwowym. Ale w pewnym zakresie sytuacja na kolei może ulec korzystniejszym zmianom. <br /><br />
 
Coraz silniejszą pozycję mają bowiem prywatni przewoźnicy kolejowi, zmuszeni przez konkurencję do racjonalnego zachowania. Jego pozycja może rosnąć w segmencie przewozów intermodalnych, jeśli UE zachowa - niezdrowe skądinąd - preferencje dla nich. <b>Christian Schreyer<br />
prezes zarządu DB Schenker Rail Polska </b><br /><br />

- W ostatecznym rozrachunku o wyborze rodzaju transportu decyduje klient, na podstawie relacji oferowanej jakości i ceny. Może więc tak się stać, że kolej będzie panaceum na problemy transportu drogowego. Ale warunkiem koniecznym jest możliwość zaoferowania rozsądnego czasu przewozu przy konkurencyjnej cenie. <br /><br />
 
Aby wyrównać warunki konkurencji międzygałęziowej transportu kolejowego i drogowego, trzeba zrealizować zadania w dwóch obszarach. Pierwszym z nich jest ukończenie przed 2020 r. kluczowych inwestycji, dzięki czemu możliwe będzie zwiększenie średniej prędkości pociągów. <br /><br />
 
Drugim zadaniem jest obniżenie, a przynajmniej zamrożenie, stawek dostępu do infrastruktury.

Kolej nie potrafi być konkurencyjna wobec transportu drogowego, dlatego zapewne straci do 2020 r. udział w przewozach towarów. Sytuacja może się jednak zmienić nieoczekiwanie.

W przyjętej w styczniu "Strategii Rozwoju Transportu do 2020 roku (z perspektywą do 2030 roku)" wytacza się działa przeciw złej jakości kolejowej infrastruktury.
Dlatego główny cel SRT koncentruje się na utworzeniu zintegrowanego systemu transportowego - przez inwestycje, m.in. w naprawę torów.

Tymczasem drugą, jeżeli nie podstawową, barierą rozwoju kolei pozostają jego niekonkurencyjne cenowo (wobec transportu drogowego) warunki działalności. SRT wspomina o tym enigmatycznie ("wykreować sprzyjające warunki do rozwoju efektywnych systemów przewozowych"). Na razie jednak konkretów brak.

wnp.pl - portal gospodarczy

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!




SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


39 667 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 800 ofert w bazie

2 782 270 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP