PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Czy możliwy jest biznes bez wywiadu gospodarczego?

Autor: Katarzyna Walterska
11-09-2011 00:00
Czy możliwy jest biznes bez wywiadu gospodarczego?
Fot. Fotolia

Wywiadownie gospodarcze zbierają legalne dane, ale o niektórych swoich źródłach nie chcą mówić. Czy na zagraniczny rynek można wejść bez ich pomocy?

- Przypuszczam, że w Polsce nikt nie prowadził badań dotyczących skuteczności korzystania z wywiadu gospodarczego. Można natomiast ocenić, gdzie udało się utrzymać biznes, pomimo skomplikowanych warunków wewnętrznych – mówi Bartosz Pastuszka, ekspert ds. bezpieczeństwa biznesu z wywiadowni gospodarczej IBBC Group.
Idealnym przykładem były polskie inwestycje na Ukrainie czy w Rosji. W czasie boomu gospodarczego wiele firm, szczególnie prężnie rozwijających się, szukało drogi na Wschód. Przedsiębiorców można było wtedy podzielić na dwie grupy. Tych, którzy wszystko przemyśleli, przygotowali się, rozpoznali rynek i którzy do tej pory tam działają, oraz tych, którzy uważali, że na fali boomu zdobędzie się każdy rynek. To drugie podejście przyniosło oczywiście fiasko.

W firmie Coface Poland, która zajmuje się zarządzaniem należnościami i ich ochroną, widać, mimo różnych prognoz dla polskiej gospodarki, coraz większe zainteresowanie nowymi kierunkami eksportu, szczególnie rynkami regionu Europy Środkowo-Wschodniej. Polscy eksporterzy są zainteresowani pozyskaniem jak najbardziej wiarygodnych informacji na temat ich potencjalnych partnerów ze Wschodu, co stwarza większe trudności niż sprawdzenie kondycji przedsiębiorstw z krajów Europy Zachodniej. Analizując pytania o ocenę kondycji firm, skierowane do wywiadowni Coface, widać szczególny wzrost zainteresowania firmami z Rosji. – W 2010 roku otrzymaliśmy o 22 proc. więcej zleceń na badanie firm z tego kraju. Dane po siedmiu miesiącach 2011 roku wskazują na to, że w bieżącym roku wzrost może wynieść także około 20 proc. – mówi mówi Szymon Wiliński, dyrektor regionu centralnego w Coface Poland.

Ile to kosztuje?

Bartosz Pastuszka podkreśla, że każdy rynek, a w szczególności ten, który jest obarczony ryzykiem, powinien być dobrze przeanalizowany pod względem zagrożeń politycznych czy nawet zjawisk atmosferycznych. Ważne jest też poznanie konkurencji. – Dopiero potem przedsiębiorca powinien się zastanowić nad optymalną ścieżką wejścia, czy to otwarciem zakładu od podstaw, przejęciem firmy, stworzeniem aliansu z lokalnymi przedsiębiorcami. Dzięki dokładnej analizie podejmie trafną decyzję, ograniczy ryzyko i stworzy szansę, że biznes na nowym rynku będzie się rozwijał – mówi ekspert wywiadowni gospodarczej IBBC Group.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


54 650 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP