PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Czy wiemy, co tankujemy?

Autor: Marcin Szczepański
30-06-2011 00:00
Czy wiemy, co tankujemy?

W głowach polskich konsumentów utrwaliło się przekonanie, że wszystko, co zachodnie, jest lepsze od krajowego. Czy jakość paliw, które tankujemy na stacjach, potwierdza ten stereotyp?

Najpierw fakty - polski rynek paliw z roku na rok jest coraz bardziej samowystarczalny. Według danych Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego (na koniec marca), import trzech podstawowych gatunków paliw transportowych (benzyny, oleju napędowego, LPG) stanowił tylko 30 proc. krajowej konsumpcji.
Jeszcze rok wcześniej było to 32 proc. Średnią tę zawyża znacząco LPG, które jest jedynie substytutem benzyny, a które w 90 proc. sprowadzane jest z zagranicy. W przypadku benzyn importujemy tylko 13 proc. konsumpcji, zaś oleju napędowego 20 proc. Najwięcej benzyn i diesla importujemy z Niemiec i Słowacji. Tylko w przypadku LPG dominują dostawy z takich krajów, jak Rosja, Kazachstan czy Litwa.

Paliwo w ramach Unii Europejskiej jest tzw. produktem normatywnym, jego dopuszczenie do użytku jest uzależnione od spełnienia określnych norm. Są to normy wspólne dla całej Unii - teoretycznie więc w dowolnym miejscu Wspólnoty tankowane paliwo powinno być takie samo. Jest to oczywiście niemożliwe i wynika po pierwsze z kwestii regulacyjnych w poszczególnych krajach (niektóre normy krajowe są bardziej restrykcyjne niż unijne), dozwolonego udziału biokomponentów w paliwach czy wreszcie kwestii technologicznych w procesach produkcyjnych. W praktyce więc paliwa z poszczególnych rafinerii będą się od siebie nieco różnić, ale nie powinny to być różnice zauważalne przez kierowcę.

Prawie wszystko pod kontrolą

Nie ma podstaw, aby twierdzić, że paliwa z polskich rafinerii są gorsze niż wyprodukowane w Niemczech, Francji czy gdziekolwiek indziej w Europie. Można takie stwierdzenie zaryzykować, porównując choćby stan techniczny i poziom zaawansowania naszych rafinerii. We wszelkich klasyfikacjach zakładów przetwórstwa ropy zarówno Płock, jak i Gdańsk są wśród najlepszych w Europie. Po zakończeniu Programu 10+ rafineria Lotosu uważana jest przez wielu fachowców za najnowocześniejszą na kontynencie.

Z praktycznej strony jakość paliw sprzedawanych na polskich stacjach ocenić można, jedynie poddając je kontrolom laboratoryjnym. Takie kontrole przeprowadzane są w naszym kraju od 1 maja 2004 roku. Wtedy powstał bowiem system monitorowania i kontrolowania jakości paliw. Zadania związane z zarządzaniem systemem realizowane są przez prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, a kontrola jakości paliw prowadzona jest przez wojewódzkie inspektoraty Inspekcji Handlowej.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 506 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP