PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj
  • Strefa premium

Daleka droga do wolnego rynku energii

Autor: Opr. DC
17-11-2006 00:00
Daleka droga do wolnego rynku energii
Korzysci decydujace o zmianie sprzedawcy Dzialania racjonalizujace koszty zuzycia energii elektrycznej

Większość małych i średnich przedsiębiorstw nie wie, jakie możliwości i szanse stwarza liberalizacja rynku energii elektrycznej w Polsce. Ich szefowie najczęściej nie zdają sobie sprawy, że mogą zmienić sprzedawcę energii elektrycznej - wynika z badań przeprowadzonych dla Urzędu Regulacji Energetyki.

Wśród badanych 253 przedsiębiorstw dominującą grupę stanowiły przedsiębiorstwa zatrudniające od 3 do 10 osób (41 proc.), firm z jednym lub dwoma pracownikami było 22 proc., a 1/5 badanych to przedsiębiorstwa zatrudniające od 10 do 50 osób. Pozostałe to firmy zatrudniające powyżej 50 osób i działalność prowadzona osobiście. W ponad połowie badanych przedsiębiorstw udział energii elektrycznej w kosztach przedsiębiorstwa jest niższy niż 10 proc., w 39 proc. wynosi od 10 do 20 proc., a w co piątej badanej firmie udział ten wynosi 6 proc. Zdaniem autorów badań, mimo stosunkowo niskiego (przeważnie poniżej 10 procent) udziału kosztów energii w ogólnych kosztach firmy, motywacja do obniżki kosztów poprzez wykorzystanie konkurencji na rynku i wybór tańszego sprzedawcy nie musi być mniejsza niż wtedy, gdy koszty energii stanowią znacznie powyżej 10 proc. ogólnych kosztów. W przypadku tych najmniejszych podmiotów nawet oszczędności rzędu kilkuset złotych są istotne, z kolei u większych (zatrudniających od 3 do 10 osób) jest szansa na znaczne większe oszczędności.

Co my wiemy o energii


Badania potwierdziły, że większa część małych i średnich przedsiębiorstw nie wie, jakie możliwości i szanse stwarza im liberalizacja rynku energii elektrycznej w Polsce. W 253 przedsiębiorstwach tylko w 87 (34 proc.) wiedziano, że od 1 lipca 2006 roku można zmienić sprzedawcę energii elektrycznej. Dwie trzecie badanych nie wiedziało o takiej możliwości. Spośród 87 świadomych możliwości zmian sprzedawcy ponad połowa uzyskała taką informację z mediów tradycyjnych lub z internetu. Autorów opracowania niepokoi fakt, że tylko w dziesięciu przypadkach o takich możliwościach informował przedsiębiorców dotychczasowy dostawca lub inny sprzedawca. Z faktu, że na 87 świadomych przedsiębiorstw aż 25 pozyskało taką informację „pocztą pantoflową” od innych przedsiębiorstw lub znajomych wynika, że problem rozwoju rynku energii elektrycznej w Polsce to problem... komunikacji. To wyzwanie pod adresem instytucji państwowych, medialnych, doradczych - należy szukać bardziej efektywnych sposobów informowania małych i średnich przedsiębiorstw.

wnp.pl - portal gospodarczy

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


41 450 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

308 430 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 846 ofert w bazie

2 782 267 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP