Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Debata NP: transport w morzu zaniedbań


11-10-2006 00:00

Transport morski i kolejowy są skazane na współpracę, bo towary masowe czy kontenery najlepiej dowozić z portów koleją. Współpraca nie układa się najlepiej ze względu na zły stan torów i brak odpowiedniego zaplecza logistycznego. Lata zaniedbań spowodowały, że maleje udział transportu kolejowego w przewozach do i z portów morskich.

Redakcja "Nowego Przemysłu" zaprosiła przedstawicieli portów morskich oraz przewoźników kolejowych do debaty nad tym, jak poprawić połączenia portów z krajową siecią kolejową, czego porty oczekują od przewoźników kolejowych, a przewoźnicy od portów. Czy stan infrastruktury portowej i kolejowej umożliwia przyjęcie znaczących ilości nowych ładunków?
Uczestnicy debaty zwracali uwagę na rolę państwa, które powinno w znacznie większym stopniu niż do tej pory wspierać transport kolejowy i morski. Dyskutanci byli zgodni co do tego, że brakuje całościowej polityki transportowej państwa łaczącej cząstkowe strategie dla sektora transportu kolejowego, morskiego i drogowego. W tak niepewnych i zmieniających się warunkach trudno budować wiarygodne i trwałe strategie rozwoju firm transportowych i logistycznych. Firmy rozwijałyby się szybciej w stabilnym otoczeniu prawnym, finansowym i podatkowym.

Wszyscy byli zgodni, że najlepiej rozwijają się przewozy kontenerowe. Jak prognozuje Henryk Zielaskiewicz z PKP Cargo, w najbliższych latach będziemy obserwowali ich znaczący wzrost. Będzie mu sprzyjał rozwój dużych przedsiębiorstw z branży oponiarskiej, elektronicznej, stalowej i chemicznej.

Spadek udziału transportu kolejowego w przewozach do i z portów morskich widać dobrze na przykładzie przewozów kontenerowych z i do portu gdyńskiego. Od roku 2000 udział kolei w tych przewozach systematycznie spada z poziomu 16 proc. do 9,6 proc. w roku 2005.

Zdaniem uczestników debaty, współpracę przewoźników kolejowych i portów morskich hamuje kiepski stan infrastruktury kolejowej w portach i w kraju oraz słaba komunikacja portów z centrami logistycznymi. Średnia prędkość przewozu kolejowego na terenie Polski wynosi ok. 30 km na godzinę. Przy takiej prędkości i zaniedbaniach infrastrukturalnych Polska może stać się transportowym "zawalidrogą" Europy, otoczonym gęstą siecią połączeń kolejowych, morskich i drogowych.

Uczestnicy debaty:
Mariusz Dubowski, dyrektor Biura Obsługi Klientów w Przewozach Intermodalnych PKP Cargo,
Jan Lewko, kierownik działu marketingu i promocji Port Gdynia,
Dariusz Mierkiewicz, kierownik marketingu i sprzedaży Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego,
Krzysztof Niemiec, członek Zarządu, dyrektor Pionu Rozwoju CTL Logistics,
Jerzy Popiel, prezes Zarządu C. Hartwig Gdynia,

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


22 086 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP