PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Detal w opresjach

Autor: Marcin Szczepański
10-07-2012 00:00
Detal w opresjach
Stacje paliw w Polsce na koniec I kwartału 2012 r. Rozkład sprzedaży detalicznej paliw silnikowych (w proc.)

Operatorzy stacji paliw cierpią co najmniej z dwóch powodów - spadku konsumpcji paliw, nowych wymagań technicznych i... gniewu kierowców.

Po stosunkowo dobrym 2011 roku pierwszy kwartał bieżącego roku przyniósł niespodziewany spadek konsumpcji paliw w naszym kraju. Cierpi na tym cała branża, ale wydaje się, że w najgorszej sytuacji stawia to operatorów stacji paliw, którzy dodatkowo ściągają na siebie - często bezpodstawnie - gniew kierowców.
Paliwowi detaliści na straty spisali praktycznie cały miniony rok - pnące się w górę ceny paliw sprawiły, że aby zachować konkurencyjność, musieli oni stopniowo zmniejszać własną marżę. Okresowo doprowadzało to do sytuacji, gdy stacje praktycznie nie zarabiały na sprzedawanym paliwie.

Choć po Nowym Roku sytuacja w tym względzie nieco się poprawiła, to pojawił się nowy problem - ceny sięgnęły bowiem poziomu, który spowodował odczuwalny spadek konsumpcji.

Według Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego, I kwartał przyniósł 5-procentowy spadek sprzedaży paliw transportowych. Najmocniej ucierpiał olej napędowy, którego konsumpcja spadła aż o 8 proc. Zdaniem ekspertów, główną przyczyną była podwyżka akcyzy na to paliwo w połączeniu z zahamowaniem inwestycji infrastrukturalnych.

Sprawia to, że wiele stacji, głównie niezależnych placówek należących do małych podmiotów, albo już upadło, albo z trudem wiąże koniec z końcem.

Eksperci nie pozostawiają złudzeń - perspektywy dla tej grupy podmiotów nie są najlepsze.

Duzi będą więksi

Według POPiHN, liczba stacji paliw w Polsce na koniec I kwartału tego roku wyniosła 6764. Aż 3100 spośród nich pozostaje jednak poza dużymi sieciami koncernowymi. W większości są to pojedyncze placówki lub sieci skupiające po kilka obiektów. Ich możliwości konkurowania z markami takimi jak Orlen czy BP są bardzo ograniczone i sprowadzają się de facto do niższych cen paliwa. W sytuacji utrzymującej presji na marże nie mają one jednak pola do operowania ceną.

Jakby tego było mało, nad całą branżą zawisło ponownie widmo wchodzących w życie z początkiem 2013 roku nowych wymogów technicznych dla stacji paliw. Odroczone o sześć lat nowe regulacje mogą istotnie wpłynąć na strukturę sieci detalicznej w naszym kraju.

- Około 1400 stacji należących do sieci koncernów zagranicznych zostało już przystosowanych do nowych wymogów.

Podobnie jest ze zdecydowaną większością spośród 2100 stacji polskich koncernów - twierdzi Krzysztof Romaniuk, dyrektor ds. analiz rynku w POPiHN.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


52 390 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP