PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Dlaczego boimy się zmian i do czego to prowadzi

Autor: Roman Wendt, Wiceprezes Stowarzyszenia Interim Managers
27-03-2012 00:00

Od najmłodszych lat słyszymy zewsząd, że "zmiana jest dobra". Obserwujemy zmieniający się wokół nas świat, który dostarcza nam namacalnych dowodów na to, że dzięki zachodzącym zmianom poprawia się jakość naszego życia.

Jeżeli spojrzymy na zmianę z racjonalnego punktu widzenia, zarówno z punktu widzenia jednostki jak i organizacji, dostrzeżemy obiektywne aspekty zmiany:
  • Zmiana pozwala, w zależności do jakości: przetrwać/przegonić konkurencję/odnieść sukces;
  • Podnosi bezpieczeństwo w dłuższym horyzoncie czasowym;

  • Przynosi satysfakcję z trudnej, lecz dobrze wykonanej pracy.
W przypadku jednak, gdy zmiana zaczyna oddziaływać na nas personalnie - włącza się mechanizm, który irracjonalnie akceptuje tylko te zmiany, które nie dotyczą nas i naszego najbliższego otoczenia. Jest to odruch zupełnie naturalny, bowiem jest on przejawem hierarchii potrzeb, która już dawno temu została przedstawiona przy pomocy piramidy Maslowa.

Zmiana, która nas dotyka narusza całą grupę fundamentalnych potrzeb związanych z poczuciem bezpieczeństwa, takich jak wygoda, spokój, wolność od strachu, poczucie komfortu sytuacyjnego.

Pierwszym naturalnym odruchem jest sprzeciw wobec zmian. Niestety pełne i bezwarunkowe poddanie się temu odruchowi niechybnie prowadzi do stagnacji a ta do przegranej w walce o przetrwanie, czy osiąganie najlepszych wyników, także na polu biznesowym.

Sytuacja staje się bardziej złożona, gdy zmiana dotyczy nie tyle jednostki, co całej organizacji. Statystyki dowodzą, że aż 70% prób wdrożenia zmian kończy się niepowodzeniem. Zazwyczaj proces zmiany jest zarzucany, lub zostaje zrealizowany i wdrożony niezgodnie z założeniami.

Niepowodzenia związane z wdrażaniem zmiany najczęściej ujawniają się w następujących obszarach:
a) zarządzanie projektem 20,00%,
b) zarządzanie budżetem 29,00%,
c) brak kamieni milowych 34,00%,
d) brak kontroli 35,00%,
e) brak planowania 39,00%,
f) zła komunikacja 57,00%

Moim zdaniem, opisane powyżej powody niepowodzeń wdrażania zmian to tylko wierzchołek góry lodowej, który daje się najłatwiej zauważyć i zmierzyć. Rzeczywiste przyczyny, które mogę zidentyfikować na bazie własnego doświadczenia podczas pracy przy kilkunastu projektach wdrażających zmiany w firmach, tkwią głębiej, mianowicie w umysłach menedżerów. Są to:

Brak otwartości i gotowości na zmianę

Brak otwartości i gotowości na zmianę, która jest warunkowana przez mechanizm psychologiczny opisany na wstępie. Jest to zjawisko szczególnie ważące, gdy dotyczy najwyższego kierownictwa w organizacji.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


40 741 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

0 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP