PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Dlaczego boimy się zmian i do czego to prowadzi

Autor: Roman Wendt, Wiceprezes Stowarzyszenia Interim Managers
27-03-2012 00:00

Od najmłodszych lat słyszymy zewsząd, że "zmiana jest dobra". Obserwujemy zmieniający się wokół nas świat, który dostarcza nam namacalnych dowodów na to, że dzięki zachodzącym zmianom poprawia się jakość naszego życia.

Jeżeli spojrzymy na zmianę z racjonalnego punktu widzenia, zarówno z punktu widzenia jednostki jak i organizacji, dostrzeżemy obiektywne aspekty zmiany:
  • Zmiana pozwala, w zależności do jakości: przetrwać/przegonić konkurencję/odnieść sukces;
  • Podnosi bezpieczeństwo w dłuższym horyzoncie czasowym;

  • Przynosi satysfakcję z trudnej, lecz dobrze wykonanej pracy.
W przypadku jednak, gdy zmiana zaczyna oddziaływać na nas personalnie - włącza się mechanizm, który irracjonalnie akceptuje tylko te zmiany, które nie dotyczą nas i naszego najbliższego otoczenia. Jest to odruch zupełnie naturalny, bowiem jest on przejawem hierarchii potrzeb, która już dawno temu została przedstawiona przy pomocy piramidy Maslowa.

Zmiana, która nas dotyka narusza całą grupę fundamentalnych potrzeb związanych z poczuciem bezpieczeństwa, takich jak wygoda, spokój, wolność od strachu, poczucie komfortu sytuacyjnego.

Pierwszym naturalnym odruchem jest sprzeciw wobec zmian. Niestety pełne i bezwarunkowe poddanie się temu odruchowi niechybnie prowadzi do stagnacji a ta do przegranej w walce o przetrwanie, czy osiąganie najlepszych wyników, także na polu biznesowym.

Sytuacja staje się bardziej złożona, gdy zmiana dotyczy nie tyle jednostki, co całej organizacji. Statystyki dowodzą, że aż 70% prób wdrożenia zmian kończy się niepowodzeniem. Zazwyczaj proces zmiany jest zarzucany, lub zostaje zrealizowany i wdrożony niezgodnie z założeniami.

Niepowodzenia związane z wdrażaniem zmiany najczęściej ujawniają się w następujących obszarach:
a) zarządzanie projektem 20,00%,
b) zarządzanie budżetem 29,00%,
c) brak kamieni milowych 34,00%,
d) brak kontroli 35,00%,
e) brak planowania 39,00%,
f) zła komunikacja 57,00%

Moim zdaniem, opisane powyżej powody niepowodzeń wdrażania zmian to tylko wierzchołek góry lodowej, który daje się najłatwiej zauważyć i zmierzyć. Rzeczywiste przyczyny, które mogę zidentyfikować na bazie własnego doświadczenia podczas pracy przy kilkunastu projektach wdrażających zmiany w firmach, tkwią głębiej, mianowicie w umysłach menedżerów. Są to:

Brak otwartości i gotowości na zmianę

Brak otwartości i gotowości na zmianę, która jest warunkowana przez mechanizm psychologiczny opisany na wstępie. Jest to zjawisko szczególnie ważące, gdy dotyczy najwyższego kierownictwa w organizacji.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


29 129 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

585 596 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 047 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.