PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Dopłaty do silników energooszczędnych

Autor: Krzysztof Brzoza-Brzezina (Krajowa Agencja Poszanowania Energii SA)
11-06-2007 00:00 |  aktualizacja: 05-05-2008 10:58

System dopłat do elektrycznych silników energooszczędnych oraz mechanizmy wsparcia efektywnych energetycznie układów napędowych realizowane w ramach Polskiego Programu Efektywnego Wykorzystania Energii w Napędach Elektrycznych (PEMP).

Wsparcie wysokosprawnych elektrycznych układów napędowych jest jednymi z zadań finansowanego przez Fundusz na rzecz Globalnego Środowiska (GEF) projektu Polski Program Efektywnego Wykorzystania Energii w Napędach Elektrycznych (PEMP).
Projekt ten jest implementowany przez dwie agencje wdrażające - Krajową Agencję Poszanowania Energii S.A. oraz Fundację na rzecz Efektywnego Wykorzystania Energii.

Ma na celu obniżenie krajowej emisji gazów cieplarnianych poprzez bardziej efektywne wykorzystanie energii w elektrycznych układach napędowych, w tym poprzez upowszechnienie na polskim rynku silników elektrycznych o najwyższej sprawności energetycznej.

Obecnie udział elektrycznych silników energooszczędnych w Polsce kształtuje się na poziomie zbliżonym do zera. Dla porównania, udział tych silników w krajach „starej” Unii Europejskiej wynosi około 8 proc., zaś w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie wynosi on ponad 50 proc. USA i Kanada zawdzięczają tak wysoki udział silników energooszczędnych programom, które wprowadziły obligatoryjne minimalne standardy efektywności energetycznej na bardzo wysokim poziomie.

W krajach Unii Europejskiej, w tym także i w Polsce, poziomy efektywności energetycznej silników elektrycznych nie są obligatoryjne lecz są one przedmiotem dobrowolnego porozumienia producentów silników elektrycznych zrzeszonych w organizacji „European Committee of Manufacturers of Electrical Machines and Power Elektronics (CEMEP)". Porozumienie CEMEP przewiduje istnienie trzech klas sprawności energetycznej silników elektrycznych oznaczonych symbolami: eff1, eff2, eff3, przy czym silniki reprezentujące klasę eff1 charakteryzują się najwyższą sprawnością energetyczną.


Podany poniżej Rysunek nr 1 przedstawia sprawności dla trzech wyżej wymienionych klas efektywności w zależności od mocy silników.

Porozumienie CEMEP zakłada stopniowe zmniejszanie udziału silników o najniższej klasie sprawności eff3 na korzyść silników o klasie eff2 i eff1.

Tak niski udział procentowy silników energooszczędnych w rynku silników elektrycznych w Polsce wskazuje na istnienie barier do których miedzy innym należą:
- wyższa cena silników energooszczędnych

KOMENTARZE (1)

KOMENTARZE (1)




SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


48 630 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 663 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP