PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj
  • Strefa premium

Dramat na torach

Autor: Piotr Stefaniak
15-05-2009 00:00 |  aktualizacja: 22-05-2009 10:21
Dramat na torach
<b>Zbigniew Szafrański prezes zarządu Polskie Linie Kolejowe PKP 
<br><br>
Potrzebny nowy model</b>
<br><br>
Linie kolejowe podlegają dalszej degradacji, ponieważ na ich remonty na czas nie wystarczały i nie wystarczają środki własne PLK. <br><br>

Wydawaliśmy na ten cel tyle, ile mieliśmy, a nie, ile należało. Mało tego, przez lata to my zastępowaliśmy budżet państwa, finansując z własnych środków inwestycje na liniach o znaczeniu państwowym. <br><br>

Nadmierną wagę przywiązywano też do możliwości pozyskania środków unijnych na inwestycje infrastrukturalne na kolei. Są one niemałe, ale przeznaczane na rozwój na szlakach kolejowych, czyli na bardzo drogie przedsięwzięcia. W efekcie uzyskamy wysoką jakość, ale tylko na wybranych liniach kolejowych. <br><br>

Pozostaje sprawa modernizacji 8 tys. km linii o znaczeniu państwowym oraz pozostałych. Rozwiązaniem może być zmiana formuły działania PLK. Potrzebne jest wydzielenie jej ze struktur PKP, pozostawiając formułę spółki akcyjnej i przeniesienie tytułu własności linii kolejowych na Skarb Państwa. Z budżetu państwa finansowane byłyby prace remontowe i inwestycyjne na kolejowych szlakach o znaczeniu państwowym. Pozostałe linie utrzymywałaby PLK, ale część z nich mogłyby przejąć także samorządy. Liniami tzw. III grupy, czyli dojazdowymi do kopalni, hut, kamieniołomów, moglibyśmy zarządzać na zasadach pełnego rachunku ekonomicznego. <br><br>

Ostateczny model PLK, a tym samym finansowania infrastruktury kolejowej, jest nadal przedmiotem prac. W grę wchodzą przecież interesy i PKP SA, innych podmiotów. Sądzę, że realnie wydzielenie PLK ze struktur PKP może nastąpić w drugiej połowie 2010 roku.
Procentowy udział torów przystosowanych do jazdy z odpowiednimi prędkościami Stan techniczny linii ekspoatowanych przez PLK PKP (w proc.) Inwestycje PLK (w mln zł)

Od lat utrzymuje się duża nierównowaga pomiędzy wydatkami na budowę dróg a linii kolejowych. Choć nadal nie mamy dobrych dróg, tory są w stanie przedzawałowym. Fatalne skutki tej degradacji odczuje cała gospodarka.

Smołowany podkład pod tory żyje przeważnie 18-20 lat (te z dębiny pięć lat dłużej), nim zamieni się w zmurszały pień. Do takich kłód przypięte są w Polsce szyny kolejowe o łącznej długości 13,5 tys. km, połowa wszystkich. Większość tych torów właśnie weszła w okres "obumierania", niektóre już są martwe. Dlatego w tym roku z eksploatacji kolejny raz wyłączono na trwałe 132 km linii kolejowych, a 463 km są eksploatowane pod warunkiem, że pociągi nie będą jechać szybciej niż 40 km/h.

Jeszcze w 2000 roku takie ograniczenia prędkości stosowano na 5,9 proc. długości torów. Dziś udział ten wzrósł do 9,3 proc. Z powodu fatalnego stanu grożącego np. oberwaniem fragmentów konstrukcji lub zawaleniem się całego obiektu, zamkniętych jest 21 wiaduktów, mostów kolejowych i przejazdów, a w ciągu roku może zostać wyłączonych z eksploatacji dalszych 136 takich obiektów inżynieryjnych. Po 845 wiaduktach da się jeździć, ale z duszą na ramieniu.

wnp.pl - portal gospodarczy

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


37 017 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 663 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP