PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Drogowa machina powinna już ruszyć pełną parą

Autor: Nowy Przemysł (Tomasz Elżbieciak)
17-09-2015 06:05 |  aktualizacja: 17-09-2015 06:35
Drogowa machina powinna już ruszyć pełną parą
Fot. PTWP (Paweł Pawłowski)

Dotychczas drogową machinę hamował brak ostatecznie zatwierdzonego Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-23. Został on w końcu przyjęty 8 września przez rząd. GDDKiA powinna zatem z większą śmiałością procedować z kolejnymi przetargami.

Ponad 600 km w budowie i przeszło 800 km w przetargach - taki był na początku września 2015 r. bilans inwestycji w rozbudowę sieci szybkich dróg krajowych.
Wśród aktualnie budowanych tras, poza projektami współfinansowanymi z nowego budżetu UE na lata 2014-20, znajdują się jeszcze dwa spóźnione odcinki autostrad.

Chodzi o A4 Rzeszów - Jarosław (miał być gotowy... tuż przed Euro 2012) i A1 Stryków - Tuszyn (pierwszy termin sierpień 2013 r, a następnie październik 2014 r.). Ostatecznie na A4 prace powinny skończyć się wiosną 2016 r., a na A1 wiosną 2017 r.

Postęp mimo problemów

Powodem obu opóźnień była konieczność wyboru nowych wykonawców. Inwestycja na A1 nie jest współfinansowana ze środków UE; na A4 udało się GDDKiA znaleźć rozwiązania, dzięki którym unijna dotacja nie przepadnie.

Bieżący rok to czas finalizacji i innych, mocno spóźnionych projektów - m.in. odcinka S69 z Bielska-Białej do Żywca czy obwodnic Szczuczyna i Hrubieszowa. I tam GDDKiA nie miała szczęścia do wykonawców…

Mimo problemów z realizacją zamierzeń, dokonaliśmy ogromnego skoku w dziedzinie drogowej infrastruktury. Przez pierwszą polską dekadę w unijnych strukturach GDDKiA wydała na inwestycje drogowe ok. 34 mld euro, dzięki czemu wybudowano m.in. ok. 2000 km autostrad i dróg ekspresowych.

W 2014 r., po oddaniu odcinków tras o długości 328 km, sieć szybkich dróg przekroczyła granicę 3000 km. Na koniec lipca br. kierowcy mieli do dyspozycji 1489 km autostrad i 1553 km tras ekspresowych.

Ostatni szlif

Według projektu Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.), planuje się wybudowanie co najmniej 3900 km nowych dróg oraz 57 obwodnic.

Rządowe zamierzenia przewidują, że nakłady na budowę dróg sięgną ok. 107 mld zł. Prawie 47 mld zł ma zostać wydane na utrzymanie sieci drogowej, a niemal 5 mld zł pochłoną inwestycje związane z eliminacją niebezpiecznych punktów. Te sumy robią duże wrażenie!

Pierwszy projekt PBDK przedstawiono w grudniu 2014 r., a w sierpniu br. zaprezentowano zaktualizowaną wersję. Wcześniejsza zakładała wydatki na budowę w kwocie 93 mld zł, a także powstanie 2228 km dróg oraz 35 obwodnic.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


45 151 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP