Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Duże koncerny paliwowe nie śpią

Autor: Dariusz Malinowski
11-04-2007 00:00
Duże koncerny paliwowe nie śpią

Zmiany na rynku stacji paliw nie pozostają bez wpływu na strategię największych graczy. Widać to doskonale na przykładzie firm zachodnich oraz Orlenu i Lotosu.

- Przyznam szczerze, że rynek Polski jest dla mojej macierzystej firmy jednym z priorytetowych ze względu na dużą liczbę mieszkańców i potencjalny wzrost sprzedaży paliw. Jednak ostatnio widać, że konkurencja się tu bardzo zaostrza. Każda z firm się mocno rozpycha, bo mało który z krajów UE ma tak dobre perspektywy, dotyczące konsumpcji paliw - wyjaśnia dyrektor w dużej zachodniej firmie paliwowej.
Zrezygnować z palmy pierwszeństwa nie zamierza PKN Orlen. Firma w kilku poprzednich latach systematycznie traciła udziały w rynku. Tę niekorzystną tendencję udało się zahamować, a w ubiegłym roku koncern na działalności detalicznej miał prawie 600 mln zł zysku netto.

W dużej części ten efekt dało postawienie na tanią markę Bliska. Kilkakrotnie wiceprezes spółki Wojciech Heydel przyznawał, że nieraz sama zmiana marki na nową wystarczała, aby sprzedaż paliw na stacjach znacząco rosła. Koncern zapowiada dalszą promocję Bliskiej. Docelowo, na 1900 stacji benzynowych koncernu, ponad tysiąc będzie działało pod tanią marką.

O drugą pozycję walczy Grupa Lotos. Firma ma ponad 400 stacji. Miało ich jednak być na koniec ubiegłego roku prawie o sto więcej, ale w kraju zaczyna brakować dobrych lokalizacji. Nic więc dziwnego, że koncerny realizują nową strategię. Zamiast za wszelką cenę stawiać stacje w nowych lokalizacjach, kuszą właścicieli już istniejących obiektów umowami o partnerstwie.

- Dajemy swoje logo, w zamian żądamy jakości. Taka współpraca obu stronom się opłaca - mówi Alfred Kubczak, rzecznik Shell Polska. Firma ma obecnie 292 stacje. Przed wakacjami ruszy stacja numer 300.

Wszyscy czekają także na to, co zrobi Łukoil. Opinia jest taka, że po wykupieniu stacji Conoco Rosjanie mogą się na rynku zacząć "rozpychać", a za nimi stoi morze taniej ropy. Niewykluczony jest więc dalszy spadek marży i wypadanie z rynku najsłabszych.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 648 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP