PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Dwudziestu o eksporcie

Autor: wnp.pl
30-10-2015 15:19
Dwudziestu o eksporcie

foto: Paweł Pawłowski / Żelazna Studio, materiały prasowe

Ostatnie lata i miesiące były okresem testów, które sprawdziły biznesową wartość zagranicznych projektów polskich firm, a niekiedy stanowiły impuls do modyfikacji strategii eksportowej.

Strategie dwudziestu polskich eksporterów i firm inwestujących za granicą i ich odpowiedzi na załamanie kontaktów gospodarczych ze Wschodem. To zasdnicza treść "Raportu 20 - Eksport/Ekspansja", który powstał w wyniku opracowania ankiet i wywiadów z mendżerami 20 polskich firm różnych branż i wielkości od lat osadzonych na obcych rynkach. Ich zbiorowy zróżnicowany wielogłos weryfikuje opinie administracji - wskazuje konkretne, dobre eksportowe praktyki.
Zimno na wschodzie

Polski eksport ma się nie najgorzej, rosną także nasze inwestycje za granicą. Jednak ostatnie lata i miesiące były okresem testów, które sprawdziły biznesową wartość zagranicznych projektów, a niekiedy stanowiły impuls do modyfikacji czy zmiany strategii eksportowej. W jaki sposób na polskim eksporcie odbija się polityczny kryzys na wschodzie Europy? Czy polskie firmy potrafiły skompensować sobie utracone korzyści większą aktywnością na alternatywnych rynkach?

Załamanie na rynkach wschodniej Europy (Rosja, Ukraina) z różną siłą i w niejednakowy sposób odbiło się na kondycji eksporterów. Poważnym problemem okazało się embargo (producenci żywności), ale równie niekorzystnie, a szerzej na biznes wpłynęła dewaluacja rubla i spadek możliwości nabywczych odbiorców na Wschodzie.

Ograniczenie lub zamrożenie działań było w niektórych przypadkach jedynym sposobem uniknięcia strat, jednak większość firm od razu podjęła działania w celu kompensowania spadków. Większość badanych firmy traktuje perturbacje na Wschodzie jako stan przejściowy, podtrzymując swoją obecność na "wschodnich przyczółkach".

Czas alternatywy

Część przedsiębiorstw wybiera z kolei ucieczkę do przodu, co jednak zależy od specyfiki ich działania, ekspozycji na administracyjne ograniczenia i od udziału eksportu na Wschód w całości przychodów. Intensyfikując obecność w Rosji, w dopuszczalnych przez tamtejsze regulacje formach, zajmuje lepsze pozycje rynkowe - jednocześnie zabezpieczając się poprzez aktywność w stabilniejszych rejonach.

Ekspansja na rynki odległe często oznacza równoważenie (wschodnio) europejskiego ryzyka przez równie, choć z innych powodów, ryzykowną działalność. Menedżerowie zauważają, że wymuszona wschodnim kryzysem dywersyfikacja może oznaczać otwarcie nowych rynków i nowych możliwości i - per saldo - poprawić międzynarodową pozycję ich firm.

W dynamicznie zmieniającej się sytuacji politycznej, przy wahaniach cen surowców i kursów walut niestabilność stała się immanentną cechą działania na globalnym rynku. Polskie firmy szybko uczą się zarządzać ryzykiem i budować na niepewnym gruncie. Zdają sobie przy tym sprawę, że tam, gdzie panują lepsze (bardziej przewidywalne) warunki dla biznesu, należy być przygotowanym na silniejszą konkurencję.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 125 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP