Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Dystrybucja stali: grupy kapitałowe - tak, wirtualny handel - nie

Autor: Renata Dudała
19-02-2007 00:00
Dystrybucja stali: grupy kapitałowe - tak, wirtualny handel - nie

Rynek dystrybutorów stali zaczyna się porządkować. Coraz wyraźniej widać podział na silne firmy dystrybucyjne oraz te, które stopniowo będą wypadać z gry.

- Ruch w branży jest ogromny - mówi Andrzej Ciepiela, dyrektor Polskiej Unii Dystrybutorów Stali. - Polskim rynkiem interesują się zagraniczne firmy dystrybucyjne, które zapewne zechcą przejąć część rodzimych firm, wykorzystując ich sieć handlową. Giełdowe spółki z branży przejmują zakłady o wysokiej specjalizacji. Niektóre spółki rozważają możliwość debiutu giełdowego, widząc w tym możliwość dokapitalizowania się i rozpoczęcia zakupów innych firm. Konsolidacja, którą wymusza m.in. brak dostępu do źródeł zaopatrzenia lub niewystarczający kapitał obrotowy, odbywa się zatem w różnych konfiguracjach.

Zostaną najlepsi


Firmy dystrybucyjne dywersyfikują działalność. Jednocześnie coraz mocniej zaznacza się podział na mocnych i słabych.

- Przedsiębiorstwa silne, inwestujące w dalszy rozwój, produkcję, budowę centrów serwisowych, bardzo dobrze radzą sobie z konkurencją zagraniczną - mówi Wojciech Rybka, prezes zarządu firmy Drozapol SA. - Inne muszą się natomiast liczyć z tym, że będą obiektem przejęć, bądź upadną, bo nie będą w stanie sprostać wymogom rynku. Ich obroty i zyski będą z czasem maleć.

Opinię tę potwierdza Jerzy Bernhard, prezes zarządu Stalprofilu SA. Jego zdaniem, słabsze firmy obawiają się konkurencji, stąd ich niepewność co do przyszłości. Te, które mają mocną pozycję na rynku, chcą ją jeszcze bardziej umocnić. Na pewno na rynku pozostaną firmy najlepsze. Czyli te, które odpowiednio wcześniej rozpoczęły restrukturyzację i dywersyfikację działalności oraz inwestowały w sieć dystrybucji, poszerzały asortyment i budowały centra serwisowe oraz zbrojarnie. Większe znaczenie będą mieć grupy kapitałowe.

- Stalprofil dywersyfikuje działalność, stawiając na branże uzupełniające podstawowy biznes - dodaje Jerzy Bernhard. - W ubiegłym roku Stalprofil nabył Izostal, izolujący rury przesyłowe, oraz ZRUG Zabrze, wykonawcę sieci przesyłowych. Rozbudowujemy firmę, inwestujemy, mamy w planach kolejne akwizycje.

Stalprofil wprowadza swoją strategię dość ostrożnie. Inwestycje realizowane przez dystrybutorów nie mogą pozostawać w oderwaniu od tego, co zrobi największy producent na rynku, czyli koncern Mittal. Jak dotąd nie ujawnia on planów dotyczących sieci handlowej. Dlatego prezes Stalprofilu uważa, że zbyt szybka ekspansja i otwieranie dużej liczby składów generuje jedynie koszty. Dodaje jednak, że zmiany na rynku dystrybucji są nieuniknione.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


22 086 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP