PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Dystrybucja stali: Zmiana strategii

Autor: Renata Dudała
31-08-2004 00:00
Dystrybucja stali: Zmiana strategii
Wykres 1

Dystrybutorzy wyrobów stalowych szukają dla siebie nisz. Rynek staje się coraz ciaśniejszy. By sprostać rosnącej konkurencji - zwłaszcza zagranicznej - konieczna staje się zmiana dotychczasowej strategii.

Zwykły handel stalą to już przeszłość. Dziś o konkurencyjności decydują niestandardowe usługi, różnorodny asortyment, aktywna forma sprzedaży, w końcu - specjalizacja w przetwórstwie wyrobów stalowych. Jak zatem zmieni się rynek po wejściu zagranicznych inwestorów do opolskich hut i integracji z Unią Europejską?
- Na pewno najważniejszą dla nas sprawą będzie ochrona interesów krajowych dystrybutorów wobec zagranicznych koncernów - mówi Andrzej Ciepiela, dyrektor Polskiej Unii Dystrybutorów Stali. - Chodzi o zachowanie równowagi i przestrzeganie zasad wspólnego rynku, tym bardziej, że mamy do czynienia z dużymi zagranicznymi koncernami, które z natury będą dążyć do monopolizacji rynku i windowania cen.
Zdaniem A. Ciepieli krajowi dystrybutorzy mogą się temu przeciwstawić poprzez dostęp do konkurencyjnej oferty i alternatywnych źródeł zaopatrzenia. To właśnie dostęp do surowców zdecyduje o przewadze firm zajmujących się dystrybucją stali. Zwłaszcza, że na rynku robi się coraz ciaśniej. Krajowi dystrybutorzy zastanawiają się, czy inwestor zagraniczny skorzysta z własnej sieci czy też nawiąże współpracę z dotychczasowymi dystrybutorami.
- Trudno przewidzieć, jak rozwinie się sytuacja - dodaje A. Ciepiela. - Raz słyszymy zapewnienia ze strony LNM, że koncern ten nie zamierza zajmować się dystrybucją, a innym razem, że będzie rozwijać własną sieć. Jeśli koncern dysponuje kapitałem należy liczyć się z tym, że utworzy własną sieć dystrybucji. Inny koncern, który pojawił się na polskim rynku – tj. hiszpańska Celsa koncentruje się na sprzedaży dla indywidualnych odbiorców i zapewne będzie dążył do pominięcia krajowych dystrybutorów. Już teraz Celsa bardzo agresywnie wkroczyła na rynek tworząc sieć sprzedaży bezpośrednim odbiorcom. Trudno przewidywać na ile będą to skuteczne działania. Czy uda się Hiszpanom pominąć krajowych dystrybutorów? Nie sądzę, aby na polskim rynku to się udało.
Zdaniem A. Ciepieli na korzyść krajowych dystrybutorów przemawia to, iż znają lokalny rynek. Poza tym, dystrybutorów ratuje konkurencja i alternatywne źródła zaopatrzenia. Celsa nie jest przecież jedynym producentem prętów w Europie. Ten sam asortyment można sprowadzić z Czech lub Łotwy.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!
Wykres 1  



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


53 899 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP