Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Dystrybucję energii czekają zmiany

Autor: Dariusz Ciepiela
11-04-2005 00:00
Dystrybucję energii czekają zmiany

Sektor dystrybucji energii nie uniknie głębokich zmian. A restrukturyzacja to dla większości spółek wciąż jeszcze wyzwanie, a nie rzeczywistość. Jednak im później zapadną decyzje o przebudowie firmy, tym będzie trudniej.

Co i kiedy robić, by poprawić funkcjonowanie firmy, uprościć strukturę, zwiększyć efektywność? Czy restrukturyzacje Górnośląskiego Zakładu Elektroenergetycznego i Stoenu mogą być wzorem dla innych spółek dystrybucyjnych?
- Restrukturyzowane przedsiębiorstwa energetyczne powinny rozpocząć procesy wprowadzanych zmian od diagnozy i zaplanowania struktury zarządczej oraz koncepcji biznesowej firmy - radzi Piotr Szymczyk, prezes Zarządu PDM Polska. - A więc od ustalenia, co jest działalnością podstawową, a co pomocniczą oraz co powinno być wytwarzane wewnątrz firmy, a co kupowane z rynku zewnętrznego. Kolejnym krokiem będzie proces wdrożenia zmian oraz zaangażowania pracowników - bez czego trudno jest wprowadzić kluczowe zmiany w organizacji.


Po pierwsze, wartość


Jak mówi Szymczyk, wszelkie zmiany w firmach powinny zmierzać do zwiększenia ich wartości. Pierwsza z nich to zwiększanie przychodów i generalne poprawianie jakości, druga to obniżanie kosztów. W celu zwiększania przychodów i poprawy jakości należy wprowadzać nowe rozwiązania, jak np. nowe modele organizacyjne, obsługi klienta, nowe produkty i usługi. Celem tych działań jest zwiększanie efektywności - wartości przychodów generowanych przez zatrudnionych pracowników.

Drugi, kluczowy element restrukturyzacji, to obniżanie kosztów. W przypadku majątku lub funkcji, które są niepotrzebne lub zbyt drogie, można je wydzielić i kupić taniej i lepiej na rynku. Od tego etapu restrukturyzacji - od wydzielania tego, co funkcjonuje zbyt drogo lub jest niepotrzebne, nie ma ucieczki.

W większości przypadków zakłady energetyczne, jak również cała energetyka, rosły, przyłączając do siebie coraz to nowe obszary działalności; stąd np. wewnętrzna służba zdrowia, ośrodki wypoczynkowe, własna ochrona, a nawet zakładowe stołówki.

- Decyzje o wydzieleniu tych usług na zewnątrz są stosunkowo proste ? ocenia Szymczyk. - O wiele trudniej jest podjąć decyzję o wydzieleniu np. usług inkasenckich, zarządzania licznikami, czy też gospodarki magazynowej, jak to się stało w GZE.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 750 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP