Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

eCommerce w praktyce

Autor: Grzegorz Buhl*
16-02-2001 00:00

Jeszcze nie tak dawno światowe media komentując wydarzenia związane z rynkiem nowoczesnych technologii (a z informatyką w szczególności) skupiały swoją uwagę głównie na kryzysie jaki miał ogarnąć świat podczas sylwestrowej nocy – znanym jako problem roku 2000.

Upłynęło zaledwie kilka miesięcy od przepowiadanej apokalipsy, a na horyzoncie pojawiła się tajemnicza litera e, która dostawiana jako przedrostek do prawie połowy znanych nam wyrazów języka polskiego zawładnęła światową ekonomią. E-biznes, e-handel, e-rynek – to niektóre z tego typu wyrazów, które możemy znaleźć dziś już nie tylko w prasie fachowej, ale również, coraz częściej, w biznesplanach większości firm.
Żeby zrozumieć co się pod tymi hasłami kryje należy głębiej poznać w istotę zjawiska, które od niedawna zaczęto nazywać e-ekonomia. Trzeba poznać prawa nią rządzące, kompleksowość zachodzących procesów, stawiane przed nią wymagania, etc. Kluczowe staje się odejście, od powszechnej wciąż opinii, że e-ekonomia, to dalej ta sama poczciwa ekonomia, tyle tylko, że "wykonywana" przy użyciu technik informacyjnych. To oczywiście nie jest do końca prawdą. Na przykład klienta, który chce nabyć samochód, zupełnie nie interesuje proces produkcji samochodu. Najważniejsze dla niego jest przekonanie, że zarówno producent, jak i dostawca stawiają na pierwszym miejscu jego dobro. Wiedza jaką posiadają służyć ma podjęciu decyzji przez konsumenta o wyborze właściwego samochodu, usprawnić całą transakcję zakupu, uczynić ją prostszą, tańszą, etc.
Mamy więc do czynienia z całym łańcuchem zdarzeń, dla którego e-ekonomia wyznacza koszty, wygodę transakcji, prostotę każdej transakcji (finansowej bądź usługowej), w której przychodzi nam brać czynny udział. Gdyby pójść tym tropem, można by śmiało stwierdzić, że e-ekonomia stanowi swego rodzaju rozrastającą się, niewidzialną sieć transakcji, które charakteryzują się interakcją biznesu, rynku i konsumentów. Zmienia ona w sposób radykalny zasady prowadzenia biznesu i jednocześnie dostarcza wielu nowych możliwości i nowych wyzwań.
Powstają nowe modele biznesowe, jak np. rynki "odwrócone” o modelu aukcyjnym, gdzie konsument decyduje o tym "kiedy”, "gdzie” i co najważniejsze "za ile” kupi interesujący go towar. Dostawcy nie mają już czasu na zgłębianie problemów typu: "jak rozwinie się rynek?”, "jakie trendy na nim zapanują?”, "jaką politykę cenową przyjmować na poszczególne etapy?”, itd. Muszą teraz w sposób błyskawiczny reagować na "zachcianki” swoich klientów, a ponadto to właśnie klienci dyktują im ceny.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 570 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP