Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Efekt Concorde'a

Autor: Mirosław Piątkowski
24-02-2013 08:30 |  aktualizacja: 24-02-2013 09:43
Efekt Concorde'a
- Staż, doświadczenie nie gwarantują bynajmniej mądrości i nieomylności - zaznacza Solange Olszewska, współwłaścicielka Solarisa. - Niemniej im dłużej zajmujemy się daną dziedziną, tym łatwiej jesteśmy w stanie ocenić wszystkie czynniki, niuanse i zauważyć powiązania między nimi. - W trakcie rozwoju produktu cały czas trzeba uaktualniać biznesplan, urealniając prognozę przyszłych kosztów związanych z doprowadzeniem przedsięwzięcia do momentu, w którym zacznie przynosić zyski – radzi prof. Janusz Filipiak, założyciel i prezes Comarchu. - Rozpoczynając przedsięwzięcie, należy precyzyjnie określić powody, dla których za ileś tygodni czy kwartałów podejmiemy - ewentualnie - decyzję o jego zamknięciu lub ograniczeniu projektu – mówi prezes Bertrand Le Guern, prezes Petrolinvestu.

Konsekwencja i wytrwałość w biznesie? Parcie do przodu za wszelką cenę? Nie wtedy, gdy determinacja godna jest lepszej sprawy - przestrzegają Bertrand Le Guern, prof. Janusz Filipiak i Solange Olszewska.

Nie zwyciężają ci, którzy rezygnują, a zwycięzcy nie rezygnują nigdy - takie piękne, motywujące sentencje kształtują nasz charakter i sposób postępowania. Tymczasem w pewnych sytuacjach konsekwencja jest... sposobem na porażkę. Jak w przypadku samolotu Concorde: projekt był bliski ukończenia, gdy gruchnęła wieść o nowym Boeingu, maszynie zdecydowanie tańszej w eksploatacji niż wspólna konstrukcja Anglików i Francuzów.
Mimo to Paryż i Londyn podjęły polityczną decyzję o finalizacji nierentownego przedsięwzięcia, dodając kolejny miliard dolarów do dziewięciu już wydanych.

Trudne pożegnania

I my często brniemy w projekty, które od dawna przynoszą straty. Bo czy w naszej kulturze można się wycofać z wcześniejszych wyborów bez utraty twarzy?

Ilekroć Bertrand Le Guern, prezes Petrolinvestu, staje przed dylematem: trwać czy zrezygnować, przypomina mu się właśnie historia Concorde’a, co - zaznacza - nie powinno nikogo dziwić, zważywszy, że jest Francuzem i inżynierem lotnictwa z wykształcenia.

- Zakładając firmę, oferując nową usługę, planując kampanię marketingową, trzeba mieć głębokie przekonanie, że osiągniemy sukces. Bez wiary i entuzjazmu w ogóle nie ma sensu zaczynać - twierdzi. Ale dodaje, że oznaką roztropności jest uwzględnienie i mniej optymistycznego scenariusza.

I ewentualne uruchomienie procedur ewakuacyjnych.

- W firmach, które są innowacyjne i rozwijają produkty wyprzedzające rynek, zdarza się, że po pewnym czasie od rozpoczęcia projektu rezygnuje się z komercjalizacji nowych rozwiązań. Najczęściej wynika to z faktu, że koszt rozwoju produktu i wprowadzenia go na rynek okazuje się znacznie większy, niż początkowo zakładano. W trakcie rozwoju produktu cały czas trzeba uaktualniać biznesplan, urealniając prognozę przyszłych kosztów związanych z doprowadzeniem przedsięwzięcia do momentu, w którym zacznie przynosić zyski. Jeżeli te koszty robią się większe niż budżet, który możemy przeznaczyć na innowację, trzeba zakończyć przedsięwzięcie i pogodzić się ze stratą - prof. Janusz Filipiak, założyciel i prezes Comarchu, doradza w biznesowych planach wielką dozę finansowej bezwzględności, kosztem sentymentów i płonnych nadziei.

Beztroski pęd

- Lubię podejmować biznesowe ryzyko, korzystając z intuicji swojej i współpracowników.

Zawsze kieruję się przy tym rozsądkiem oraz wiedzą popartą rzetelnymi analizami i wyliczeniami.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 570 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP