Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

EFL: leasing szykuje się do boomu

Autor: Adam Brzozowski
13-07-2007 00:00
EFL: leasing szykuje się do boomu

Dlaczego można wyleasingować pociąg, ale nie szyny, dlaczego przemysł ciężki mniej korzysta z leasingu maszyn mówi Andrzej Krzemiński, prezes Europejskiego Funduszu Leasingowego.

Leasing maszyn i urządzeń ma się dużo lepiej od leasingu nieruchomości. Dlaczego?
- To wynik dwóch elementów. Po pierwsze, od 2006 r. widać, że inwestycje krajowe są głównym motorem wzrostu gospodarczego. Był czas, że lokomotywą był eksport, potem dochody gospodarstw. Teraz inwestycje zajęły pierwszą pozycję. Polska rozwija się bardzo dynamicznie, ale niestety wciąż mamy zaległości w infrastrukturze.

Małe i średnie przedsiębiorstwa najszybciej reagują na zmiany rynkowe, najszybciej dokonują zakupów inwestycyjnych, aby zrównoważyć podaż z popytem. Przedsiębiorstwa te nie mają kapitału. Pieniądz pożyczkowy, jakim jest leasing - jest dla tych podmiotów najlepszym rozwiązaniem, tym bardziej że firma leasingowa jest w stanie przyjąć większe ryzyko niż bank. Drugi element - firmy leasingowe przyglądają się dynamice swoich aktywów i dopasowują ofertę do rynku, stały się bardziej profesjonalne.

Pieniądz pożyczkowy z kredytu jest gorszym rozwiązaniem?

- Dla podmiotu średniej wielości, który działa na rynku np. od dwóch lat, leasing jest bardziej atrakcyjny. Nie trzeba zakładać rachunku bieżącego, aby wyleasingować maszynę, ponieważ przez cały okres trwania umowy jest ona własnością firmy leasingowej. Bank będzie stawiał takie żądanie. Druga sprawa to sposób księgowania kosztów. W kredycie w koszty zaliczana jest tylko odsetkowa część kredytu - płacone odsetki są kosztem uzyskania przychodów. W leasingu kosztem uzyskania przychodu jest cała rata leasingowa.

Z leasingu maszyn korzystają nieduże firmy z sektorów przetwórstwa tworzyw sztucznych, czy spożywczego. Czemu nie przemysł ciężki?

- Elementem charakterystycznym jest wyodrębniony przedmiot leasingu. Nie wyleasinguję linii do wytopu stali, która jest częścią huty. Przy pomocy leasingu mogę sfinansować jakiś element wyposażenia tej linii, ale nie piec. Mogę wyleasingować tabor kolejowy, ale nie szyny. Czasami finansujemy rusztowania, bo są możliwe do przeniesienia.

A propos taboru. Według statystyk wzrasta leasing pociągów, a nawet samolotów…

- W zeszłym roku BRE Leasing dokonał jednej transakcji dla Centralwings. W Polsce takie umowy podpisywane są sporadycznie. Nie mamy jeszcze w kraju systemowego finansowania samolotów. Wszystkie zakupy samolotów dla PLL LOT są dziś finansowane z zewnątrz. Kontrakty na zakup samolotów są „spakowane” wraz z serwisem i finansowaniem, odkupem przez dostawców samolotów.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


22 086 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP