PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

EFRA - rafineria z dopełnieniem

Autor: Piotr Apanowicz
03-07-2016 09:48 |  aktualizacja: 03-07-2016 09:52
EFRA - rafineria z dopełnieniem

Program 10+ miał wartość ponad 6 mld zł, a budżet Projektu EFRA to ponad 2,2 mld zł.

Fot. mat. pras.

Realizowany przez Grupę Lotos projekt inwestycyjny EFRA jest technologicznie naturalnym uzupełnieniem wielkiego i ambitnego Programu 10+. Co konkretnie zyska na nim gdański koncern?

Serce Projektu EFRA to instalacja opóźnionego koksowania (DCU), ale jej działanie uzależnione jest od wielu innych systemów, jak instalacja hydroodsiarczania benzyny (CNHT), instalacja produkcji wodoru (HGU), instalacja mycia LPG oraz system logistyki koksu. W każdym z tych przypadków inwestorem jest spółka zależna Lotos Asfalt. Uzupełniające instalacje (destylacji hydrowaksu i wytwórnia tlenu) finansuje sama Grupa Lotos.
W ramach projektu powstaną również zbiorniki, rurociągi, połączenia międzyobiektowe, budynek stacji elektroenergetycznej i automatyki oraz estakady. Finalny test sprawności Projektu EFRA, wedle założeń, zakończy się nie później niż z końcem sierpnia 2018 r., co praktycznie i formalnie zakończy proces budowy.

Biznes z sensem


Tu i ówdzie słychać jednak zarzuty, że wskutek Programu EFRA Lotos będzie wytwarzał kolejne setki tysięcy ton nie do końca potrzebnych na rynku średnich destylatów, w tym oleju napędowego czy paliwa lotniczego.

- To zarzut bezpodstawny, bo problem diesla w Polsce wynika głównie z szarej strefy na polskim rynku paliw. Dziś widać na nim niedobór oleju napędowego, ale wprowadzanego do obrotu w rzetelny sposób. Oficjalne dane wskazują na wzrost konsumpcji paliw. Polskie rafinerie jak najbardziej są w stanie konkurować z legalnym importem, w którym opłacono wszelkie podatki - mówi Grzegorz Błędowski, dyrektor projektu EFRA w Grupie Lotos.

W ub. r. wykorzystanie mocy produkcyjnych Grupy wyniosło 94 proc. Korzystna lokalizacja - mimo skupienia się na rynku krajowym - pozwala według Błędowskiego na lokowanie na rynku europejskim ewentualnej nadwyżki produkowanych paliw.

Taka ocena sprawia zaś, że pod względem ekonomicznym maksymalizacja produkcji wysokojakościowych paliw przez Grupę Lotos jest jak najbardziej uzasadniona. W opinii Błędowskiego, kluczem do sukcesu Programu EFRA pozostaje to, że bez przyrostu przerobu ropy naftowej, czyli lepiej wykorzystując zbudowane instalacje, także te powstałe w ramach Programu 10+, spółka zwiększa produkcję wyrobów wysokomarżowych, a eliminuje niskomarżowy ciężki olej opałowy. Symulacje i analizy Lotosu wskazują także, że projekt jest stosunkowo mało wrażliwy na zmiany cen ropy naftowej.

NA GIEŁDZIE

Grupa Lotos SA [LTS]

kurs:

38.00 PLN -0.58 (-1.50%)

Notowania | Analiza techniczna





SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 506 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP