Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Ekspansja w ciekawych czasach

Autor: Oskar Filipowicz, Jacek Ziarno
08-10-2015 12:56
Ekspansja w ciekawych czasach

Strategie zagraniczne polskich firm, ich kluczowe decyzje, ambicje i plany - to przedmiot naszych rozmów z kilkunastoma ważnymi polskimi eksporterami i firmami inwestującymi na obcych rynkach. Co usłyszeliśmy? Oto próba syntezy, wybrane wnioski i opinie.

Eksport od lat pozostaje motorem wzrostu naszego PKB. Obecność na zagranicznych rynkach polskich firm coraz częściej przyjmuje także formę inwestycji, przejęć i fuzji czy kooperacji z miejscowymi podmiotami.
Ostatnie lata i miesiące były jednak dla liderów eksportu i ekspansji gospodarczej okresem testów, które sprawdziły biznesową wartość projektów, a niekiedy stanowiły impuls do modyfikacji czy zmiany strategii. Pod względem politycznej niestabilności i poziomu ryzyka wyróżnił się kierunek wschodni, choć łatwo wskazać na inne niespokojne rejony świata (Bliski Wschód, Afryka Północna) czy zmienne wpływające na efektywność biznesu (wahania cen surowców i walut).

Jak radzą sobie polskie firmy w niełatwych czasach? O to zapytaliśmy renomowane, doświadczone w zagranicznej aktywności przedsiębiorstwa z rozmaitych branż. Chcieliśmy, by był to głos praktyków, weryfikujący opinie administracji i teoretyków-ekspertów.

W domu za ciasno

U podstaw decyzji o eksporcie lub inwestycji na obcym rynku tkwią różnorodne przesłanki - tak od siebie odległe, jak bliskość geograficzna i językowa, skala rynku czy aktywność zagranicznych kontrahentów.

Głównym motywem bywa zadekretowane w strategii tworzenie globalnej marki. Tak było w przypadku europejskiego już potentata branży IT - Asseco. Efekt po latach? - Działamy w 40 krajach i mamy apetyt na więcej - deklaruje Adam Góral, prezes rzeszowskiej firmy.

Często decyzja o „wyjściu z domu” wypływa wprost ze specyfiki działalności. W meblarstwie bliskość rynku sprzedaży mocno wpływa na koszty. A jeszcze mocniej, gdy odbiorcy firmy Kler z krajów wschodniej Europy - inaczej niż ci z Zachodu - mają własny transport i zdejmują ten koszt z producenta.

Specyfika działalności przesądziła też o formie ekspansji Atlasa. I tuswą rolę odegrały koszty transportu. - Dlatego jeśli myślimy o ekspansji zagranicznej, musimy brać pod uwagę inwestycje bezpośrednie - wyjaśnia Henryk Siodmok, prezes Grupy Atlas. Inne przesłanki, determinujące kierunki eksportu łódzkiego przedsiębiorstwa, to bezpieczeństwo finansowe transakcji i możliwości dopasowania oferty do potrzeb klientów.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 648 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP