PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Eksporterzy gwarancją międzynarodowej pozycji Polski

Autor: Piotr Stefaniak
14-02-2014 07:57 |  aktualizacja: 14-02-2014 07:55
Eksporterzy gwarancją międzynarodowej pozycji Polski
Relacja eksportu towarów i usług do PKB (w proc.)* Wzrost polskiego eksportu (w mld euro) Polscy inwestorzy realizują przede wszystkim cztery strategie umiędzynarodowienia swej działalności

Międzynarodową pozycję gospodarczą kraju budują firmy, których celem i ambicją jest działalność zagraniczna. Na razie testujemy stategie i nadrabiamy zaległości.

Internalizacja, czyli umiędzynarodowienie produkcji i sprzedaży usług, przejawia się w trzech sferach: w eksporcie, w działalności operacyjnej i w sferze informacyjnej. Ta druga obejmuje inwestycje bezpośrednie, ale także, między innymi, sięganie po zagraniczne, tańsze towary, usługi i środki finansowe. Posiadanie zagranicznych aktywów umożliwia rozszerzanie rynków zbytu. Angażowanie lokalnych pracowników otwiera dostęp do ich, często bezcennych dla zagranicznego inwestora, kompetencji. Posiadanie zaplecza w kraju, w którym podejmuje się działalność, ułatwia pokonywanie rozmaitych barier; wśród nich również tych celnych i administracyjnych.
Ważna jest też trzecia sfera internalizacji, informacyjna. Jeśli poważnie myśli się o zagranicznych rynkach, trzeba zgłaszać na nich własne marki oraz patenty i uczestniczyć w międzynarodowych organizacjach handlowych.

Wsparcie biznesu na zagranicznej także nodze, zmniejsza jego zależność od rodzimego rynku, niekiedy zbyt małego lub nadmiernie konkurencyjnego. Jak podkreślają w raportach z badań i analiz firmy doradcze, przyjęcie takiej właśnie strategii pozwala zmniejszyć koszty produkcji o wiele bardziej, niż gdyby bazowało się jedynie na krajowym potencjale. Umiędzynarodowienie działalności stwarza również warunki do zdobywania tak zwanych "miękkich kompetencji", umożliwia poznanie odmiennych systemów organizacyjnych, obcych wartości i często nieznanej kultury. To procentuje.

Niestety, polskie firmy są w tym procesie mocno już zapóźnione. Pociesza natomiast to, że ponad połowa ankietowanych, jak podaje doradzająca w dziedzinie zarządzania, międzynarodowa firma A.T. Kearney, uważa internacjonalizację za jeden z najważniejszych elementów ich strategicznych planów. Nawet jeśli obecnie działają tylko lokalnie.

Oni dają przykład

Mimo długotrwałej bessy na europejskim rynku motoryzacyjnym, rok 2012 przyniósł spółce Audi AG 48,8 mld euro przychodów (10,6 proc. więcej niż rok wcześniej!). Czy dlatego, że aż 82 proc. samochodów tej marki sprzedano za granicą?

Niemiecka firma stawia na auta klasy "premium": cieszące się świetną renomą, zaawansowane technologicznie i zapewniające wysoką rentowność sprzedaży (11 proc. w 2012 r.). Audi konsekwentnie realizuje też program R&D (tylko w latach 2013-15 ma on kosztować 11 mld euro).



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


53 899 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP