PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj
  • Strefa premium

Energetyka: Jak być mądrym przed szkodą

Autor: Dr Michael Laker, Richard Zinöcker, Marek Dietl*
18-05-2005 00:00
Energetyka: Jak być mądrym przed szkodą
Tabela 1. Fazy liberalizacji rynku energetycznego w Niemczech Tabela 2. Sposoby unikania wojen cenowych w energetyce Tabela 3. Czynniki kształtowania ceny energii elektrycznej i usługi

Za dwa lata rynek energetyczny w Polsce zostanie w pełni zliberalizowany. Jak dotąd uwolnione jest – przynajmniej teoretycznie – 45 proc. rynku. Teraz nadszedł najwyższy czas, aby przygotować się do konkurowania na wolnym rynku. Firmy energetyczne w Polsce mają olbrzymią szansę uniknięcia błędów, jakie popełnione zostały w innych krajach. W tym artykule przedstawiamy dziewięć czynników, które decydują o sukcesie na uwolnionym rynku energetycznym.

Największym wyzwaniem dla firm energetycznych jest zastosowanie profesjonalnych narzędzi marketingowych. Nie chodzi wyłącznie o komunikację i kampanie marketingowe, ale przede wszystkim o sformułowanie strategii cenowej i optymalizację oferty produktowej i usług dodatkowych, jak również organizację procesów związanych z marketingiem i sprzedażą. Dostawcy energii, którzy działają na nie w pełni zliberalizowanym rynku, tak jak w Polsce, często nie mają zbyt wielu doświadczeń w zarządzaniu marketingiem. Wobec braku konkurencji odgrywa on w firmie podrzędną rolę. Dlatego warto korzystać z doświadczeń innych. Poniższy rysunek przedstawia wyzwania stojące przed dostawcami energii na poszczególnych etapach liberalizacji (na przykładzie rynku niemieckiego).
Czynnik 1: Uwzględnienie cech produktu podstawowego.

Energia elektryczna czy gaz są produktami homogenicznymi. Ewentualne kryteria różnicowania mają bardzo małe znaczenie dla większości klientów. Wiele pomysłów marketingowych z innych branż, które opierają marketing na różnicowaniu produktu, może okazać się w przypadku energetyki zupełnie chybionymi. Wyjątkiem jest prąd ekologiczny. Jednak nawet w takim kraju jak Niemcy, gdzie świadomość ekologiczna jest duża, tylko 0,5 proc. gospodarstw domowych zdecydowało się na zakup prądu ekologicznego.

wnp.pl - portal gospodarczy

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


48 793 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 663 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP